چکیده:
در اینکه سبب وضع و تشریع جهاد ابتدایی چیست،دو نظریه از سوی فقیهان مطرح شده است.برخی با استناد به آیات و روایات«مطلق»جهاد،کفر غیر مسلمانان(اهل کتاب و مشرکان)را علت میدانند و برخی با استناد با آیات«مقید»جهاد و آیات صلح، حربی بودن و سرستیز داشتن آنان با مسلمانان را علت آن برشمردهاند.از این پاسخ میتوان دریافت فقیهانی که معتقدند کفر علت است،جنگ را اصل حاکم در روابط مسلمانان و غیر مسلمانان میدانند و آنانکه حربی بودن را علت میشمارند،صلح را.به نظر نگارندهء این سطور باید میان حاکمیت کفروشرک از یکسو و آحاد کافران و روابط مسلمانان با حاکمیت کفروشرک،«جنگ»و اصل در روابط مسلمانان با آحاد کافران و مشرکان،«صلح»است.
خلاصه ماشینی:
"کردهاند که علت جهاد ابتدایی،کفر اهل کتاب و مشرکان است یا حربی بودن و سرستیز
در مقابل،آیات مقید،ایاتیاند که در آنها جنگ با برخی از مشرکان و اهل کتاب واجب شده است.
این آیه برمدعای اصالت جنگ دلالت داشته باشد،اما باتوجه به آیات پیش و پس از آن معلوم میشود که کفر به تنهایی علت جنگ با مشرکان نیست؛زیرا اگر چنین باشد،
براساس دلالت این آیه-که به آیهء جزیه مشهور است-جنگ با تمامی اهل کتاب
ثانیا همین آیه نشان میدهد که کفر،علت جنگ نیست؛زیرا غایت حکم در این آیه،پرداخت جزیه به باقی ماندن برکفر است.
راه جمع میان مفاد این آیه و آیهء سیف،حمل مطلق برمقید است.
جنگ این است که دو آیهء سیف و جزیه بیانگر روابط مسلمانان با غیر مسلمانان است؛آیهء
نخست اجمال و سپس تفصیل آن از نظر میگذرد بیان اجمالی احتمال سوم این است که باید میان کافران و مشرکان،و حاکمیت کفرو
متعال سیطره و حاکمیت این دین را برجهان اراده کرده است نه از میان رفتن کافران و
کردهاند این است که جهاد ابتدایی مستلزم اکراه غیر مسلمانان به پذیرش اسلام است.
آیات مطلق جهاد و این آیات،این است که علت جهاد با مشرکان را از میان بردن
معنا نیز زور و شمشیر تنها عامل نبوده است،و اگر مراد این است که مسلمانان غیر
مفاد آیات صلح این است که هرگاه دشمنان از جنگ و ستم دست بردارند و
این پاسخ و پاسخی که به آیهء جزیه داده شده،چندان صحیح به نظر نمیرسد؛زیرا قتال به معنای جنگ است و"