چکیده:
امنیت که ریشه در ایمان و عمل صالح و پیوند عمیق با خدا محوری دارد،در عصر حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)در همه ابعادش تحقق کامل پیدا میکند به گونهای که نه تنها انسانها که حیوانات نیز از آن بهرهمند خواهند شد.پشتوانه پیدایش چنین امنیتی، عواملی است که در هر زمانی تحقق پیدا کنند،معلول آن نیز تحقق مییابد؛یعنی امنیت جهان مرهون این عامل است نه معجزه.
عوامل چون:حاکمیت دین خدا،حکومت واحد جهان و برچیده شدن همهء حکومتهای باطل،گسترش عدالت،شکوفایی اقتصادی، شکوفایی علم و دانش و عقل بشری و مانند آن،این نوشتار ضمن برشماری محورهای محورهای امنیت و بسترهای ناامنی،به تبیین چرایی و چگونگی امنیت در عصر مهدوی میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"امنیت در عصر مهدوی(با تأکید بر چرایی و چگونگی آن) مصطفی آخوندی عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیقات اسلامیچکیده امنیت که ریشه در ایمان و عمل صالح و پیوند عمیق با خدا محوری دارد،در عصر حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)در همه ابعادش تحقق کامل پیدا میکند به گونهای که نه تنها انسانها که حیوانات نیز از آن بهرهمند خواهند شد.
حتی حکومتهای استعماری نیز برای ملت و کشور خود چنین امنیتی را فراهم میآورند،اما به قیمت ناامن کردن کشورهای تحت استعمار خود،دسترسی به امنیت اجتماعی،در عصری که خطر تولید و تکثیر سلاحهای کشتار جمعی،سیریناپذیری کارتلها و استعمارگران،صلح و امنیت جهانی را تهدید میکند و از دست سازمان ملل،شورای امنیت،و دیگر سازمانها و نهادهای بین المللی که به ظاهر برای تحقق صلح و آرامش جهان،تأسیس شدهاند کاری ساخته نیست اهمیت بیشتری یافته است.
به سخنی از علامه سید هاشم حسینی بحرانی اشاره میکنیم: قرآن کریم در بیش از صد و بیست آیه به این معنی اشاره کرده و اعلام میکند که طبق اراده الهی،حکومت ستم و حاکمیت شیاطین به پایان خواهند رسید و بندگان صالح خدا حکومت گیتی را از آن خود خواهند کرد،تا قوانین اسلام را بهطور کامل اجرا کنند و سعادت افراد بشر-حتی حیوانات و تمام موجودات زمین-تضمین و تأمین گردد و هدف نهایی از خلقت تحقق پذیرد.
طبق آموزههای دینی،رسالت پیامبران الهی اجرای قسط و عدل در جامعه بوده است؛ «لیقوم الناس بالقسط»(حدید،25) ازاینرو حضرت مهدی(ع)شهد عدالت را در کام بندگان خدا میریزد و از همین رو بندگان خدا در سایه عدالتش در آرامش و امنیت کامل به سر خواهند برد و احدی احساس ظلم و ستم به خود نخواهد کرد19 ثالثا:امام(ع)در قضاوت براساس علم خود(و نه بینه و شهود)و به روش داود(ع) قضاوت میکند."