خلاصه ماشینی:
"ج)راهکارهای عملی: به منظور مدیریت صحیح رفتار چنین دانشآموزی باید ابتدا دلایل رفتار وی و نیازهای به وجود آورندهی این رفتار را مورد شناسایی قرار دهید و شیوهها و فنون خاصی را برای اصلاح رفتار او در خانه و مدرسه بکار گیرید.
6. در ابتدا دربارهی چرایی رفتار دانشآموز مخرب خیلی صحبت نکنید،بلکه دربارهی آنچه رخ داده است بحث کنید و سپس یک برنامه مشخص شامل:هدفهای کوتاه مدت، مشارکت دانشآموز موردنظر مدرسه و همچنین جبران خسارات وارده تنظیم و اجرا نمایید.
به خاطر داشته باشید که برای تغییر این رفتار باید از هر اقدامی که باعث اتخاذ موضع تدافعی و یا تهاجمی از سوی این دانشآموز و یا والدین او شود،پرهیز نمایید.
6. باید بدانید که یک«خود پنداره3»ضعیف منجر به شکلگیری احساس ترس از شکست در وجود خود فرد میشود و این موضوع ممکن است ریشهی تنبلی باشد.
میتوانید از این دانشآموز درباره علایق،ترجیحها و تمایلاتش سؤال کنید ولی در مورد آنچه که دوست نمیداری از او چیزی نپرسید به خاطر داشته باشید که او نسبت به بعد منفی هر چیزی آگاه است.
اگر شما بهطور مستقیم علایق او را جویا نشوید و قصد داشته باشید با توسل به شیوههای غیرمستقیم این کار را انجام دهید،او تصور خواهد کرد که بازیچه شما قرار گرفته و رفتار منفی او تقویت خواهد شد.
در نهایت سعی کنید به دانشآموز حق انتخاب بدهید و پیامدهای تنبلی را به این صورت برای او توضیح دهید:«دانشآموز تنبل یک بازنده خواهد بود و شما نمیخواهید هیچ دانشآموزی در کلاس بازنده باشد».
در ایجاد و تقویت خود پنداره مثبت در ذهن این دانشآموز که برای اصلاح رفتار او بسیار ضروری نیز میباشد کوتاهی کنید."