چکیده:
در مقاله پیش روی سعی شده است که در کنار علل و عوامل بروز ناشنوایی و کم شنوایی در افراد،اصول مهم در مورد پیشگیری از معلولیت شنوایی نیز ذکر شود.همچنین نقش آموزش در سلامتی و پیشگیری از معلولیتها و هدف از آن نیز مورد بررسی قرار گرته است.اینکه آموزشدهنده چه ویژگیهایی باید داشته باشد و ویژگیهای آموزش گیرنده چه نکاتی باشد و محتوای آموزش چه مواردی را در برگیرد و یا از چه روشهایی میتوان در آموزش گروهی و همگانی استفاده کرد،از مواردی است که به تفصیل در این مقاله به آن پرداخته شده است. در پایان نیز راههایی که در آموزش صحیح بهداشت و سلامت دستگاه شنوایی و پیشگیری از ناشنوایی،مدنظر است،در قالب پیامهای بهداشتی و پیشگیری در 10 بند،ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
"از اینرو در راه رسیدن به برنامه ای مناسب برای پیشگیری،لازم است تا فرزندان افراد مبتلا شناسایی شوند و هرچند مشاوره ژنتیکی تأثیر زیادی در پیشگیری از شیوع این موارد ندارد،با این حال این کار صورت گیرد و سرانجام اطلاعاتی به فرد ارایه شود تا خود مانع از به دنیا آمدن فرزندان ناشنوای دیگر گردد.
به این منظور میتوانیم سه کار انجام دهیم: اول:کاهش صدا در منبع تولید،دوم:حفاظت از شنوایی و سوم:محدود کردن زمان قرارگیری در معرض صدا در مورد ضربههای مستقیم به گوش باید گفت که والدین باید مراقبت بیشتری از کودکان خود به عمل آورند تا آنها چیزی در گوش خود فرو نکنند.
با آموزش میتوان به مردم برای نیل به سلامت و بهداشت کمک نموده و آنها را به داشتن زندگی سالم تشویق و ترغیب نمود عفونتهای بعد از تولد: عفونتهای سیستمیک(که ممکن است بر روی کل سیستم بدن اثر بگذارد).
باید در نظر داشت که هر دارویی که بتواند بعد از تولد ایجاد کمشنوایی نماید اگر از جفت به میزان کافی عبور نماید،میتواند به شنوایی جنین آسیب برساند،به این دلیل داروها نباید برای خانمهای باردار تجویز شوند، مگر آنکه زندگی آنان در معرض خطر باشد.
H هنگام ازدواج و یا تحت نظر پزشک قرار مهمترین جنبهی پیشگیری،شناسایی و درمان افراد بالغ به منظور جلوگیری از انتقال بیماری به جنین در طول دوران بارداری و همچنین پیشرفت بیماری در فرد است دادن در طول حاملگی نیز یکی دیگر از مواردی است که میتواند ابتلاء به ناشنوایی را کاهش دهد."