چکیده:
کیفیت آموزشی، شاخصههای مختلفی دارد که مهمترین آنها عملکرد تحصیلی دانشجویان
است.از سازههای تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی، انگیزه و علاقهمندی دانشجو است.این
موضوع بدلیل اهمیت، مورد کنکاش قرار گرفت تا ابعاد انگیزه ورود به دانشگاه و
علاقهمندی به تحصیل در رشتههای کشاورزی بیشتر شناخته شود.پژوهش حاضر با روش
توصیفی طراحی شد و با استفاده از فن پیمایش و بهرهگیری از پرسشنامه بانجام
رسید.روایی ظاهری پرسشنامه با نظر متخصصین رشته و پایایی ان با انجام یک مطالعه
راهنما با ضریب 68/0- a ضرسی همبستگی بازآزمایی معادل 07/0- r مورد تأیید
قرار گرفت.جمعیت مورد مطالعه، دانشجویان ورودی سال 1376 دانشکده کشاورزی دانشگاه
شیراز(292 نفر)بودند که از این تعداد 247 پرسشنامه دریافت کردند و پس از واکاوی،
234 پرسشنامه کامل مورد استفاده قرار گرفت.در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارهای
مختلف نظیر فراوانی، آنالیز واریانس، DSL ، آزمون تی، noxocliW و مجذور
کای استفاده شد.نتایج نشان میدهد که دانشجویان کشاورزی مهمترین انگیزه برای ادامه تحصیل خود
را، «کسب علم بعنوان یک امر با ارزش، اظهار کردهاند؛ولی این مورد را برای سایر
دانشجویان.در رتبه یازدهم قرار داده و احساس میکنند که برای دیگر
دانشجویانبرخورداری از مزایای مادی و شغلی بهتر اولین انگیزه برای ورود به
دانشگاه است.در این تحقیق همچنین، ویژگی هدفهای ورود به دانشگاه مثل امیدواری،
صراحت، و واقعگرایی مورد سنجش قرار گرفت و میزان آن بین دانشجویان در حد ضعیف
تشخیص داده شد.در نهایت توان دانشجویان به کسب دانش و مهارت از طریق نظام آموزش
خودگران ارزیابی شد و زمینههای ششگانه برنامههای آموزشی در حد ضعیف تا متوسط
برآورد شد.
خلاصه ماشینی:
"گرچه تجزیه نشان داده است که علاقهمندی دانشجویان کشاورزی به مرور افزایش مییابد و در زمان دانشآموختگی نسبت به سایر دانشجویان علاقهمندی بیشتری نسبت به رشته تحصیلی خود دارند(امیری اردکانی، 1376)ولی تأثیر نگرش نه چندان خوب دانشجو، نه تنها علکرد تحصیلی مناسب را در پی نخواهد داشت؛بلکه به قول بیرکن هولز و اشماچر(1994)به علت فاصله گرفتن دانشکدههای کشاورزی(نتیجه تحقیق بائر روی دانشکدههای کشاورزی آمریکا(از رسالت اولیه خود و به دلیل تأکید بیش از حد بر آموزش اطلاعات فنی دانشجویان، فرصت کسب مهارتهایی را که برای یادگیری و به کارگیری در تمام طول اشتغال لازم است؛از دست دادهاند.
جدول 9:میزان امیدواری آزمودنیها در دستیابی به اهداف خود به هنگام کنکور 0000/0-P,89/5--Z:noxocliW (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 10:میزان روشن و مشخص بودن اهداف آزمدنیها در هنگام کنکورجدول 11:مقایسه میزان غیر واقعگرایی و واقعگرا بودن روحیه آزمودنیها در هنگام آزمون ورود به دانشگاه*صفر برای کاملا رویایی و 10 برای کاملا واقعگرایی 000/0-P,70/7-tset-T میزان علاقه دانشجویان به رشته کشاورزی در زمان آزمون ورودی به دانشگاه و انتخاب رشته، مرد پرسش و بررسی قرار گرفت.
پاسخهای دانشجویان نسبت به این متغیر نیز مانند طیف فوق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتیجه نشان داد که میانگین علاقهمندی دانشجویان برای اشتغال در زمینههای کشاورزی 47/3؛یعنی بین متوسط و زیاد میباشد.
نسبت به دو متغیر فوق، (علاقهمندی به کشاورزی در زمان ورود به دانشگاه، و علاقهمندی به کشاورزی، بعنوان شغل آینده، پس از حدود سه سال تحصیل در دانشگاه)، پرسشی بشرح زیر مطرح شد:آیا علاقهمندی دانشجویان به رشته کشاورزی در زمان انتخاب شده با ترجیح اشتغال آنان در بخش کشاورزی پس از فراغت از تحصیل ارتباطی دارد؟همبستگی بین این دو متغیر 42/0- r ، از نوع همبستگی اسپیرمن محاسبه و در سطح خطای یک در هزار معنیدار شد."