خلاصه ماشینی:
"اما با توجه به اینکه تنها ابراز مطابقت یک محصول یا خدمت با قوانین شرعی نمیتواند کافی باشد،در نتیجه،بانکهای اسلامی باید ارتباط و روابط بسیار نزدیکی هم با مشتریان خود داشته باشند و از یک استدلال اخلاقی قانعکننده برای توجیه شیوههای تجاری خود استفاده کنند.
بانکهای اسلامی باید مشتریان خود را در مورد مزایای خدمات مالی مبتکرانه خود قانع کنند و نشان دهند که این خدمات و (*)این مقاله در نهمین"سمینار شرقشناسی راجع به اقتصاد،بانکداری و مالیه اسلامی"که توسط اتحادیه بین المللی اقتصاد اسلامی به همراه بنیاد اسلامی، IRTI و بانک توسعه اسلامی در مورخ 26 تا 30 سپتامبر 2001 در مرکز کنفرانس مارکه فیلد انگلستان برگزار شده بود،ارایه شده است.
به عبارت دیگر، بانکهای اسلامی و سایر ارایهدهندگان خدمات مالی اسلامی، نوعی نقش آموزشی نیز دارند؛البته این موضوع نباید مشاوران شرعی بانکها را در حاشیه قرار دهد،بلکه باید نقش آنها را به عنوان کسانی که میتوانند ویژگیهای مالی اسلامی را برای گسترش پایگاه اطلاعاتی مشتری نشان دهند،مورد تأکید قرار دهد.
اگرچه مشتریان الراجی توسط پژوهشگران مستقل مورد بررسی قرار گرفتهاند،ولی این سازمان از روشهای سیستماتیک مشاورهای با مشتریان خود که شبیه به بانک تعاون است،استفاده نکرده است،بلکه صدها هزار مشتری این شرکت به آن اختیار داده اند تا عملیات تجاری خود را طبق اصول اسلامی انجام دهد،البته پس از تأیید اعضای هیأت شرعی5.
بهبود در ارتباط،مدیریت و مشارکت اگرچه بانکهای اسلامی و نهادهای اخلاقی غربی مانند بانک تعاون،ارزشها و هدفهای گوناگون و غیرمشابهی دارند و در فضای متفاوت فعالیت میکنند،ولی در این حوزه گسترده درسهای بیشماری وجود دارد و هریک از این نهادها میتواند از تجربه دیگران استفاده کند."