چکیده:
از دلایل متعددی که برای اهمیت دو حوزه بنگاههای کوچک و متوسط و کارآفرینی بیان میشود،شاید ایجاد اشتغال را بتوان بهعنوان مهمترین دلیل قلمداد نمود.با این همه،و باتوجه به ادبیات موجود، واقعیت آن است که تنها معدودی از بنگاههای کوچک و متوسط توانایی ایجاد اشتغال و کارآفرینی را داشته و به عبارتی،تنها بخش اندکی کارآفرین تلقی شده یا ایجاد اشتغالی قابلتوجه در دوره معینی را نشان میدهند.ایجاد اشتغال قابلتوجه در دورهای معین در ادبیات این حوزه با معیار رشد سریع سنجیده میشود و مطالعات موجود نشان میدهد که حدود 10 درصد از بنگاههای اقتصادی میتوانند رشدی سریع را تجربه نمایند.برایناساس،شناسایی بنگاههای کوچک و متوسط صنایع تولیدی با رشد سریع،و نیز تعیین سهم آنها در ایجاد اشتغال در برنامه دوم توسعه هدف اصلی این پژوهش است. بنگاههای کوچک و متوسط به بنگاههایی گفته میشود که دارای حدا کثر 50 نفر کارکن باشند.رشد سریع نیز با معیارهای سهگانه رشد مطلق،رشد نسبی و معیار برچ محاسبه میشود.نتایج این پژوهش نشان میدهد که بیش از نیمی از اشتغال ایجاد شده در این دوره توسط درصد اندکی از بنگاههای کوچک و متوسط با رشد سریع صورت گرفته و این نتایج با مدلهای متفاوت اندازهگیری رشد سریع تغییر نمییابد.
It is argued that Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) play an important role in job generation. However، recent studies،in developed countries show that only a few SMEs has achieved high growth and created the most of the jobs. This paper aims to find the role of high growth SMEs in job generation in Iran during the Second Development Plan in1995-99. We use a large sample of manufacturing SMEs، for those with less than 50 employees. We measure growth of SMEs by absolute، comparative and Birch IndicesWe find that only 10 percent of manufacturing SMEs show rapid growth، but they are responsible for more that 50 percent of total jobs created after four years.
خلاصه ماشینی:
"رشد بنگاه از یک سوی،از معیارهای اساسی در سنجش عملکرد آن محسوب شده و مطالعات متعدد صورت گرفته در جهان نشان میدهد که در مقایسه با بنگاههایی که در طبقه بزرگ قرار گرفتهاند، بنگاههای جای گرفته در طبقات کوچک و متوسط(؟؟؟ sme )از رشدی سریعتر برخوردار بوده و تنها تعداد اندکی از این بنگاهها نقش موثری را در ایجاد شغل برعهده داشتهاند.
در این پژوهش نیز مانند پژوهشهای دیگر این حوزه(بهطور مثال،روپر در سال 2001)رشد اشتغال بنگاههای موجود در صنعت و همچنین ورود به بنگاههای جدید ایجاد کنندگان شغل محسوب شده و یاجاد شغل در بخش i در زمان t از طریق رابطه زیر محاسبه میشود: (16)(به تصویر صفحه مراجعه شود) در این رابطه،؟؟؟ n و؟؟؟ n به ترتیب اشتغال بنگاه i ام در زمان t و 1- t را نشان میدهد.
بر این اساس،متوسط رشد سالانه ده درصد به صورت رابطه 21،یکی دیگر از معیارهایی است که در این مطالعه برای محاسبه رشد سریع بنگاههای کوچک و متوسط صنایع تولیدی ایران(با کمتر از 50 نفر کارکن)در طول برنامه دوم توسعه مورد استفاده قرار گرفته است.
سیاستهای صنایع کوچک(1380) از آنجا که هدف اصلی این پژوهش،یافتن سهم بنگاههای کوچک و متوسط با رشد سریع در ایجاد اشتغال است،همچنین با در نظر گرفتن معیار کمتر از 50 نفر کارکن بهعنوان تعریف بنگاههای کوچک و متوسط،جدول 6 اشتغال ایجاد شده توسط این بنگاهها را به تفکیک بنگاههای با رشد سریع و بنگاههایی که چنین رشدی را تجربه ننمودهاند،نشان میدهد(در این جدول تنها بنگاههایی که در دوره مورد بررسی در فعالیت اقتصادی باقیمانده و اشتغال خود را افزایش دادهاند،مشاهده میشود)."