چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی فراوانی و عوامل پدیدآورنده خشونت کلامی و بدنی در مدارس دوره راهنمایی استان لرستان از دیدگاه دانشآموزان،معلمان و معاونان مدارس است.بدین منظور نمونهای تصادفی شامل 384 دانشآموز،134 معلم و 35 معاون از مدارس سه شهر بروجرد،خرمآباد و پلدختر انتخاب شدند و دیدگاه آنها براساس یک پرسشنامه محقق ساخته 17 مادهای درباره عوامل فردی آموزشی،اجتماعی و خانوادگی موثر بر خشنونت و یک سیاهه 10 مادهای درباره انواع خشنونت کلامی و بدنی در مدرسه سنجیده شد.نتایج نشان داد که دانشآموزان پسر میزان خشونت کلامی و بدنی در مدرسه را به صورت معنادار بیشتر از دختران گزارش میکنند.همچنین مقایسه سه گروه حاکی از آن بود که معلمان و معاونان مدارس به ویژه بر اهمیت عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی در بروز خشونت در مدرسه بیش از دانشآموزان تاکید میکنند. براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود برنامهها و کارگاههای آموزشی برای کاهش خشونت در مدارس تدارک و فراهم گردد.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه به دست آمده از آزمون خی دو،تفاوت معناداری را بین نظر سه گروه در مورد میزان تاثیر این عامل در پدید آوردن رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان نشان میدهد.
در ماده دوم،نتیجه به دست آمده از آزمون خی دو تفاوت معناداری را بین دیدگاه سه گروه درباره میزان موثر بودن این عامل یا فقر مالی و اقتصادی خانواده نشان میدهد.
نتیجه به دست آمده از آزمون خی دو تفاوت معناداری را بین نظر سه گروه در مورد میزان موثر بودن این عامل نشان میدهد.
/. > P * بررسی پاسخ آزمودنیها به ماده اول،یعنی خصوصیات فردی دانشآموز،مانند عصبی بودن،داشتن روحیه پرخاشگری و انتقامجویی نتیجه به دست آمده از آزمون خی دو تفاوت معناداری را بین نظر سه گروه در مورد میزان موثر بودن این عامل نشان میدهد.
در ماده سوم،یا مشکلات جسمی و روانی دانش آموز،نتیجه به دست آمده از آزمون خی دو تفاوت معناداری را بین سه گروه در مورد میزان موثر بودن این عامل نشان میدهد.
در ماده چهارم،با عنوان شرایط و ویژگیهای نامطلوب فردی، نتیجه به دست آمده از آزمون خی دو تفاوت معناداری را بین نظر سه گروه در مورد میزان موثر بودن این عامل نشان میدهد.
در ماده پنجم یا ضعف دانشآموزان در زمینه مهارتهای اجتماعی نتیجه به دست آمده از آزمون خی دو،نشاندهنده تفاوت معنادار بین نظر سه گروه در مورد میزان تاثیر این عامل است.
همانطور که ملاحظه میشود در اغلب عوامل مورد بررسی که موجب خشونت بدنی یا کلامی دانشآموزان میشود،همواره معلمان و معاونان مدرسه تاکید بیشتری داشتهاند و آزمونهای مجذور خی در بیشتر این موارد معنادار شده است."