چکیده:
در این پژوهش رابطهء بین هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی در یک نمونهء دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت.هدف اصلی پژوهش حاضر،مطالعهء نوع رابطهء هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مولفههای آن شامل دشواری در شناسایی احساسات،دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی از یکسو و رابطهء هوش هیجانی با مشکلات بین شخصی و جنبههای ششگانهء آن شامل مشکلات مربوط به قاطعیت،مردمآمیزی،اطاعتپذیری،صمیمیت، مسوولیتپذیری و مهارگری بود.سیصد و پنجاه و هفت دانشجو(210 دختر و 147 پسر)از رشتههای مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند.از آزمودنیها خواسته شد"مقیاس هوش هیجانی (EIS) "،"مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو (FTAS-20) "و"مقیاس مشکلات بین شخصی (IIP) "را تکمیل کنند.برای تحلیل دادههای پژوهش،از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی،درصد،میانگین،انحراف معیار،تحلیل واریانس چندمتغیره،ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد که هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مولفههای آن و با مشکلات بین شخصی در زمینههای قاطعیت،مردمآمیزی،صمیمیت،و مسوولیتپذیری، همبستگی منفی معنادار دارد.نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی میتواند نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی دانشجویان را در زمینههای قاطعیت،مردمآمیزی،صمیمیت،و مسوولیتپذیری پیشبینی کند.براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی همبستگی دارد.نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
خلاصه ماشینی:
"هدف اصلی پژوهش حاضر،مطالعهء نوع رابطهء هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مولفههای آن شامل دشواری در شناسایی احساسات،دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی از یکسو و رابطهء هوش هیجانی با مشکلات بین شخصی و جنبههای ششگانهء آن شامل مشکلات مربوط به قاطعیت،مردمآمیزی،اطاعتپذیری،صمیمیت، مسوولیتپذیری و مهارگری بود.
نتایج پژوهش نشان داد که هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مولفههای آن و با مشکلات بین شخصی در زمینههای قاطعیت،مردمآمیزی،صمیمیت،و مسوولیتپذیری، همبستگی منفی معنادار دارد.
روایی همزمان1مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو- 20،براساس همبستگی بین زیر مقیاسهای این آزمون و مقیاسهای هوش هیجانی، بهزیستی روانشناختی2و درماندگی روانشناختی3بررسی و مورد تایید قرار گرفت.
یافتهها جدول 1 مشخصههای آماری آزمودنیها را براساس نمرههای هوش هیجانی، نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی،به تفکیک در مورد دانشجویان دختر و پسر نشان میدهد.
نتایج آزمون تحلیل واریانس برای مقایسهء آزمودنیهای دختر و پسر برحسب نمرههای هوش هیجانی،نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی(درجه آزادی-1) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمرهء هوش هیجانی و نارسایی هیجانی(نمره کل)دانشجویان همبستگی منفی معنادار(1..
ضرایب همبستگی پیرسون بین نمرههای دانشجویان در هوش هیجانی،نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی و تفسیر نتایج نتایج این پژوهش نشان داد که هوش هیجانی،با نارسایی هیجانی و مولفههای آن و با مشکلات بین شخصی و چهار زمینه از مشکلات بین شخصی،شامل قاطعیت، مردمآمیزی،صمیمیت و مسوولیتپذیری،رابطهء منفی معنادار دارد.
بهطور خلاصه،نتایج این پژوهش نشان داد که هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی همبستگی منفی دارد."