خلاصه ماشینی:
"وی در متنهای تاریخی،نامدارترین موبد ایرانی زرتشتیست که پس از "اردشیر یکم ساسانی"،در تمام طول سلطنت 31 سالهی"شاپور یکم"6و پادشاهی یک سالهی پسرش،"هرمز یکم"7و سه سال حکمرانی برادر "هرمزد"،"بهرام یکم"8،"بهرام دوم"،"بهرام سوم"تا"نرسی9"،دامنهی قدرت و نفوذ خود را پیوسته گسترش میداد.
این در حالی بود که تا کمتر از پنج سال پیش،"مانی"در زمان"شاپور یکم"برخوردار از پشتیبانی مستقیم پادشاه بود و حتا کتاب بزرگ خود را به میمنت تاجگذاری"شاپور"،شاپورگان نام نهاده و به شاه تقدیم کرده بود.
در این سال پژوهشهای باستانشناسی در وادی"تورفان"،در ایالت"سین کیانگ"چین در میان شنهای روان بیابان به دنبال گنجینههای عظیم هنری فرهنگ مانوی به اوج خود رسید و بیش از چهل هزار قطعه از دستنوشتههای گرانقدر مانویان به همراه تندیسها و ظروف ارزشمند از دل خرابهها بیرون کشیده شد.
14این نکته میرساند که در آن زمان، هنوز"کرتیر"چهل و پنج ساله چنان جایگاهی را در نزد شاه ساسانی نداشت که بتواند خود را مستقیما به حضور"شاه بهرام"برساند و چنان مطلبی را علیه شخصیت بانفوذی چون"مانی"بیان کند.
"ویدن گرن"بر پایهی برخی استدلالها به این نتیجه رسیده که دو رقیب و دشمن قسمخورده،"مانی"و"کرتیر"،پیشتر هردو جزو ملازمان "شاپور شاه"و در سفرها همراه او بودهاند و"شاپور"همیشه جانب هردو را نگه میداشته است.
برخی دانشمندان چون"ژینیو"27بر این باور هستند که اقدامات "کرتیر"تنها به دفاع از دین"مزدیسنی"در برابر مذاهب رو به گسترش و نیرومند مسیحی و مانوی و بدعتهای گوناگون همعصر خود بوده و نباید سختگیری دینی او را سرزنش کرد و شاید او را بتوان پاسدار سنتهای اجدادی در دوره نفوذ خود در دربار دانست."