چکیده:
امروزه حرکت ایده ها، سرمایه، مردم و بسیاری از اجزا و عناصر اجتماعی - فرهنگی و سایر عوامل که بر رفتارهای اجتماعی و شیوه های زندگی و الگوهای کنش تاثیرگذار بوده اند؛ سریع تر و گسترده تر از هر زمان و مکان و دوره ای از تاریخ، بشری شده است. جهانی شدن؛ دنیای معاصر بشری را بیش از پیش در ارتباطات و اطلاعات متقابل قرار داده است. جریان ترافیک در این شبکه جدید نه تنها سطوح جدیدی را سرعت بخشیده؛ بلکه جهت های حرکت را چندگانه کرده است. پویایی های جورواجور و نو، کانون مدل ها و اشکال تعلق و الگوهای تبادل زیادی را به وجود آورده است. در دنیای معاصر، فرایند دگرگونی ها و اتصال فرهنگ ها، نوعی تبدیل های جدیدی را صورت داده و الگوهای جدیدی را طرح ریزی کرده است که نه شکل اصیل و بنیادینی از یک حوزه ی فرهنگی را به صورت محض می توان دید و نه الگویی از تاثیرپذیری هایی که بر یک عرصه فرهنگی تاثیرگذار بوده است قابل مشاهده است. بنابراین، تلفیقی از دو گونه خاص که به ظهور پدیده جدیدی منجر شده است؛ دیده می شود. شهرهای ایران کانون همین پدیده های دو گونه خاص هستند که به فرهنگ کریوله شده تبدیل شده است. در این فرهنگ کریوله الگوی شهری جدید و متمایز را خواهیم داشت که با نوع و ساختار سنتی خود و با نوع و ساختی که از آن متاثر بوده است؛ تفاوت دارد؛ یعنی، نه آن است و نه این؛ بلکه نوع جدیدی که از آن به نام فرهنگ کریوله شهری ایران می توان نام برد.
خلاصه ماشینی:
"از آن جا که شهرهای مناطقمختلف دنیا ویژگیهای خاص فرهنگی-اجتماعی معین خود را دارا بودند با اینترکیب و تلفیق با شهر مدرن(با الگوی غربی)ترکیبات متفاوتی را ایجاد کردندبه گونهای که میتوان بازتولیدهای متعدد شهری گوناگونی را در کشورهای مختلف دنیاو حتی در یک کشور مشاهده کرد.
در جهانشهری توسعهیافته؛عامل اصلی شهرنشینی در ترکیب دو سطح بوده است: 1-سطح شهرنشینی معاصر 2-سطح صنعتی شدن در واقع شهرنشینی معاصر با تلفیق این دو با یک پویش درونی و همزمانی در&%02518MMFG025G% شده است و طراحی شهری و شهرسازی غربی و تلفیق آن با محلهبندیهای مبتنی برطایفهای و خویشاوندی یا عشایری-روستایی،چیز جدیدی را خلق کرده که نقشهیشهری را تحت تأثیر قرار داده است.
مهاجرتتعداد وسیعی از جمعیت با سنتهای خاص محلی از یک طرف و الگوی شهرنشینیمدرن از طرف دیگر و محل تلاقی آن در فضای شهر ایرانی گونههایی از مناسبات اجتماعی-فرهنگی ایجاد کرده است که نه با سنت محض خاستگاه مهاجران همانندیدارد و نه مانند رفتارهای الگوهای شهرنشینی مدرن بیرونی هستند و این همان فرایندیاست که ما در اینجا با عنوان کریوله شدن فرهنگ شهری بر آن تأکید کردیم.
عناصر جدیدی که درشهرهای ایران وارد شده،بر شیوهی زندگی شهری تأثیر گذاشته و شهرهای ایران را به اجتماعی-فرهنگی ایجاد کرده است که نه با سنت محض خاستگاه مهاجران همانندیدارد و نه مانند رفتارهای الگوهای شهرنشینی مدرن بیرونی هستند و این همان فرایندیاست که ما در اینجا با عنوان کریوله شدن فرهنگ شهری بر آن تأکید کردیم."