چکیده:
هنگامی که در نیمروز شنبه 28 آبان ماه امسال، پدر فرهیخته و فرزانه ام در برابر دیدگانم جان به جان آفرین سپرد، دریافتن که بهترین یاور و پشتیبان و استاد زندگیم را نابهنگام از دست داده ام. رفتنش برای من و همه بازماندگان سنگین و ناباورانه بود و همچنان به دشواری می توانم آن را باور کنم. وی به حرفه اش که تدریس و تحقیق و مطالعه و تألیف بود از صمیم دل عشق می ورزید، پس شگفت نبود که هم در حال مطالعه و تألیف دعوت حق را لبیک گفت. سردبیر محترم مقالات و بررسیها از من خواستند تا چیزی در سوگ آن فقید برای آن نشریه بنویسم و من شایسته آن دیدم که شرح حال او را که خود به قلم شیوا و استوارش نوشته و از خویش بر جای نهاده، برای نشر در آن مجله تقدیم کنم. بی تردید انتشار این خود نگاشته، از جهات گوناگون، برای خوانندگان از هر نوشته ای مفیدتر و جذابتر خواهد بود. کامران کسائی
خلاصه ماشینی:
"خود در دورهء دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است که همزمان علاوه بر
هدیهای است که خدای بزرگ در قبال بیشاز چهل سال خدمات صادقانه آموزشی و
استادی و مدیریت گروه آموزشی تاریخ و تمدن ملل اسلامی در دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی استمرار دارد.
نگاهداشت سهم بزرگ ایران در فرهنگ و تمدن جهان و دنیای اسلام همواره اسوهای تمامنما از استادی اثرگذار در زندگی علمی و آموزشی من به یادگار مانده است.
چندینبار از سوی انتشارات دانشگاه تهران و امیر کبیر تجدید چاپ شده است.
کتاب نقل و نقدی است از تاریخ تأسیس و فعالیتهای علمی آموزشی مدارس نظامیه و
است از تأسیس این دانشکده در سال 1313 بهعنوان یکی از شش دانشکده دانشگاه تهران
نقد و نظری بر آموزشها و نهادهای آموزشی ایران از آغاز دورهء اسلامی تاکنون:این
اصفهان در روزگار باستان و نیز دورهء اسلامی از جمله منابع کهن و معتبری است که
مدخلی بر تاریخ آموزش و پرورش ایران از آغاز دورهء اسلامی تا تأسیس دار الفنون
مجلد اول از 5 مجلد فرهنگ نهادهای علمی آموزشی ایران است که بهعنوان طرحی
مهمترین اثر علمی و تحقیقاتی است که اولینبار در ایران با این عنوان انتشار مییابد.
است و ایرانیان که در دورههایی از تاریخ پیش از اسلام و در دورهء اسلامی آنگاه که
آموزش و پرورش ایران از آغاز دورهء اسلامی تأسیس دار الفنون)،محل اجرای طرح،
31-مدارس قدیم تهران در عصر قاجار،نامهء فرهنگ سال 8 ش 2 مسلسل 30،
مقالات مندرج در روزنامهها گزارشهایی است علمی و تحقیقی در زمینه تاریخ نهادهای علمی"