چکیده:
مقاله حاضر به بررسی صحت و سقم أسانید و مضامین گزارشها درباره مصحف امام علی (ع) می پردازد. مصحفی که پس از وفات رسول خدا (ص) به وسیله امام علی (ع) گرد آمده است. جهت گیری اصلی این پژوهش، بررسی و نقد دیدگاه برخی از اهل سنت در انکار چنین مصحفی است، این دیدگاه دستمایة داوری گروهی دیگر از اهل سنت (از تیرة وهابیان) در اتهام شیعه به تحریفیه قرآن می باشد. چنین رویکردی اهمیت پرداختن به این موضوع را نشان می دهد
خلاصه ماشینی:
"آیا چنین مصحفی از جانب امام علی(ع)بعد از وفات پیامبر خدا(ص)تدوین شده است؟جمعی از شیعه و سنی بنابر مدارک موجود این واقعه را پذیرفتهاند،در
استناد به گزارش مصحف امام علی(ع)در کتاب سلیم بن قیس چنین میآورد:
2. بررسی و نقد شبهات درباره مصحف امام علی(ع) پیش از طرح اصل بحث لازم است توضیحی کوتاه درباره«مصحف»بدست دهیم.
[امام علی علیه السلام]روی بدیشان کرد و گفت:این کتاب پروردگار شماست همانگونه
ابن ابی داود روایتش را دربارهء مصحف امام علی از طریق«اشعث»از محمد بن
ابن حجر عسقلانی نیز گزارش این مصحف را مردود میشمرد و بعد از آنکه بخشی از
بنابراین از نظر ابن حجر گزارش مصحف امام علی(ع)از چند جهت مخدوش است:
(3)چون اولا امام علی علیه السلام در عصر خلافتشان،تفسیر آیات و بیان روایات از حضرت رسول صلی قرآن در سینه چه نیازی داشته در خانه بنشیند و سوگند یاد کند که ردا بر دوش نگیرد و
عجیب آنکه وی گزارش مصحف امام علی(ع)در کتاب سلیم بن قیس را نقطه آغاز
صرف وجود گزارش مصحف امام علی(ع)در کتاب سلیم بن قیس نشانه نقطه آغاز
اینرو است که قدمای امامیه از اهل سنت میپرسند:چرا صحابه از قرآن امام علی(ع)
شبهه دوم دربارهء رفتار امام علی(ع)در پنهان کردن این مصحف است سعودی
اولا:اگر وجود مصحف امام علی(ع)بنابر روایات ثابت است چطور اینان میگویند
رحمة الله علیه نیز در این زمینه چنین استدلال کرده است که اگر آن اضافات از قبیل آیات
آیات ثبت شده است و این نگارش،با اصولی که پیامبر خدا صلی الله علیه[و آله]و سلم
وجود مصحف امام علی(ع)بنا به روایات فریقین امری ثابت است و تردید"