چکیده:
(IBشما در زمان خرید هر محصولی مثل کارت اینترنت، قطعات و تجهیزات رایانه و...چقدر به نام و نشان تجاری محصول اهمیت میدهید؟اصلا جزء آن دسته از مشتریان وفادار به نام و مارک تجاری خاص هستید یا اینکه هر چیزی به دستتان رسید میخرید؟در پاسخ به این سوال میتوان گفت وقتی مردم یک نام تجاری را انتخاب میکنند،فقط به یک ویژگی آن توجه نمیکنند، بلکه خصیصههای چندگانهای،را وابسته به نوع محصول و میزان درگیری ذهنی خود،در نظر میگیرند و با توجه به آنها تصمیم به انتخاب میگیرند.ایکر(1991)معتقد است که ذهنیت و برداشتهای مصرفکنندگان از نام تجاری مبنای تصمیم به خرید و اعتماد به نام تجاری را شکل می دهند.در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر مدیریت نام و نشان تجاری پرداختهایم.IB)
خلاصه ماشینی:
"چقدر به نام و نشان تجاری محصول اهمیت میدهید؟اصلا جزء آن دسته از مشتریان وفادار به نام و مارک تجاری خاص هستید یا اینکه هر چیزی به دستتان رسید میخرید؟در پاسخ به این سوال میتوان گفت وقتی مردم یک نام تجاری را انتخاب میکنند،فقط به یک ویژگی آن توجه نمیکنند، بلکه خصیصههای چندگانهای،را وابسته به نوع محصول و میزان درگیری ذهنی خود،در نظر میگیرند و با توجه به آنها تصمیم به انتخاب میگیرند.
مشکلی که در مورد چرخه زندگی محصول یا نام تجاری (به تصویر صفحه مراجعه شود) وجود دارد این است که این چرخه زندگی با زمان ارتباطی ندارد به این صورت که یک نام تجاری شاید دارای یک سال طول چرخه زندگی باشد در حالیکه بعضی از نامهای تجاری در طول یک قرن وجود دارند و کوچکترین اثری از افول در آنها دیده نمیشود.
Statements مثالهای از طراحی با ویژگیهای قدرتمند وجود دارند مانند golden arches,MCDonalds و طراحی سنتی بطریهای کوکاکولا بیانیهای در ارتباط با این است که برند چگونه تبلیغ میشود یا در جملات تبلیغاتی آن چه مفهومی بیان میشود مانند(صاایران هر روز بهتر از) جملات تبلیغاتی12به تنهایی میتوانند تمایز ایجاد کنند مانند«استلا آرتویز بیشک گران است»این مثال که بطور هوشمندانهای در آن از روانشناسی استفاده شده است بطوری که از یک نام ناشناخته نوشابه الکلی بلژیکی به بزرگترین نام تجاری نوشابه الکلی در انگلیس ارتقا پیدا کرد.
در نتیجه مدیریت ارتباط با مشتری برخلاف گذشته که متوجه به محصولات تولید شده بود، امروزه متوجه نیاز بازار و مشتری است نه محصول تولید شده،این امر به دلیل آن است که ثابت شده مشتریان در تعیین موفقیت یا شکست نام تجاری نقش بسیار موثری برعهده دارند."