چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خود- تنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. نمونه پژوهش حاضر 170 نفراز دانش آموزان دوره متوسطه دبیرستان های دولتی اشنویه بودند، که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به صورت گروهی به پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری پاسخ دادند. یافته های حاصل از این پژوهش حاکی از این بود که راهبرد های یادگیری خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد و همه مولفه های یادگیری خودتنظیمی توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی را داشتند.
خلاصه ماشینی:
"پنتریچ و دیگروت1(1990)الگوی زیر را برای یادگیری خودتنظیمی مطرح کردهاند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) الگوی نظریه یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و دیگروت(1992:به نقل از کجباف،1382) بر اساس این الگو خودکارآمدی(مجموعه باورهای دانشاموزان دربارهء تواناییهای خود در انجام دادن)،ارزشگذاری درونی(اهمیتی که دانشآموز به یک تکلیف یا درس خاص میدهد)و اضطراب امتحان(حالت هیجانی خاصی که در امتحانهای رسمی یا موقعیتهای ارزشیابی تجربه میشود)به عنوان باورهای انگیزشی و (1).
این یافته نشان میدهد که یادگیری خودتنظیمی پیشبینیکننده عملکرد تحصیلی است و یادگیرندگان برای دستیابی به موفقیت تحصیلی،باید یاد بگیرند که چگونه عملکرد خود را تنظیم کنند و اهداف خود را به رغم مشکل بودن تکالیف درسی حفظ کنند(پنتریچ و زوشو1،2007؛شانک و زیمرمن،2006؛به نقل از بمبوتی،2008).
اعتبار این آزمون را حسینینسب(1379)با استفاده از روش تحلیل عوامل بررسی کرد که نتایج به دست آمده آلفای کرونباخ برای خودکارآمدی،ارزشگذاری درونی،اضطراب امتحان، و راهبردهای شناختی و فراشناختی به ترتیب 68/0،41/0،77/0،64/0 و 68/0 بود(به نقل از کجباف و همکاران 1382).
بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد.
آنها با کوشش برای مؤفقیت،لذت بردن از چالشهای فعالیت،استفاده مناسب از راهبردهای یادگیری،تنظیم کردن اهداف ویژه و نشان دادن سطح بالایی از احساس خودکارآمدی به پیشرفت تحصیلی ملاحظهپذیری دست مییابند؛در حالی که دانشآموزانی که کمتر از این راهبردها استفاده میکنند؛ یادگیریهای آنها طوطیوار است و فقط با تکرار انجام میشود و از آنجا که محل این نوع یادگیری حافظه کوتاهمدت است،مطالب یاد گرفته شده در صورت فقدان کاربرد به سرعت فراموش خواهند شد(بمبوتی،2008)."