چکیده:
ازآنجاکه مدیران قادر به درک و تجزیه و تحلیل همه مسائل،موقعیتها و فرصتها نیستند و نیاز به افراد خبره و صاحب ایده در زمینههای مختلف سازمان حس میشود،اتاقهای فکر میتوانند با گردآوری این افراد زبده و خلق افکار و ایدههای نو این جای خالی را پر کنند.این اتاقها میتوانند با پیوند قدرت و دانش، ضعف سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای موجود را بپوشانند و علاوه بر گشودن گره مشکلات سازمانی،دغدغه فکرسازی و فکرپژوهی را نیز در این عصر پویا و پیچیده برطرف کنند.این مقاله میکوشد علاوه بر آشنایی با این بازوی کاربردی،انواع مختلف،روندهای توسعه،ساختار و جایگاه آن را در سازمان ترسیم کند.
خلاصه ماشینی:
به طور کلی دو دلیل اصلی برای ایجاد این اتاقها ذکر میشود: اول اینکه نیاز به ایجاد یک موسسه ملی احساس شده بود که تحقیقات با کیفیت در موضوعات ملی و بین المللی به خصوص موضوعات مرتبط با سیاستهای خارجی انجام دهد،زیرا که هیچ موسسهای در این زمینه وجود نداشت.
در جهت پیدایش این مراکز پاسخگویی به پرسشهای زیر ضروری به نظر میرسد: -رهبر چنین تشکیلاتی باید چه کسی باشد و از کجا بیاید؟ -ویژگیهای افراد شاغل در اتاق فکر چه باید باشد؟ -چه نوعی از منابع برای موسسات تصمیمگیری در دسترس است؟ ضرورت ایجاد اتاق فکر و کارکردهای آن به طور کلی اتاقهای فکر دو کارکرد یا نقش کلیدی دارند:یکی فکرسازی برای مفهومآفرینی و دیگری گشودن گرههای فکری که در فرایندهای عملی به وجود آمدهاند،یعنی حصول موقعیت فکری جدید و یا بهتر کردن وضع موجود.
-اتاق فکر در امریکا ایجاد این مراکز در آمریکا از آنجا بود که در سال 0791،«لویس پاور»یادداشتی برای مزکر تجارت بین المللی نوشت و بیان کرد که همه دانشآموزان ممتازشان علیه تجارت و امور تجاری پیش میروند که دلیل آن،جنگ ویتنام است و باید کاری صورت داد.
این کشور اولین و بیشترین اتاقهای فکر را در زمینههای مختلف راه انداخته است که شاید اکنون تنها کشوری باشد که با تبدیل این مراکز به صورت مجازی نتایج حاصل را اثربخشتر کرده است و نقاط متمایزی مانند موارد زیر دارد: -این اتاقها در امریکا همه کشورهای دیگر نقش مهمتری در سیاستگذاری و تصمیمگیری دارند.