چکیده:
این پژوهش با هدف ترسیم و ارایه مدلی برای اهداف تربیت اسلامی و به تبع آن مشخص کردن اهداف کلی؛واسطهای و تاکید بر اهداف رفتاری در تربیت اسلامی صورت پذیرفت.روش این پژوهش از نوع مفهومی و تحلیل محتوای متون دینی به صورت نظری(با استفاده از روششناسی استنباط از متون دینی)بود.بدین منظور،تمام متون درجه اول دینی و بعضی از آثار صاحبنظران اسلامی،مورد جستجوی موضوعی و سپس،موضوعات یافت شده،مورد مطالعه دقیق و دستهبندی در ردههای مختلف قرار گرفت.از دستاوردهای این پژوهش عبارت است از یک مدل جامع برای اهداف تربیتی که به صورت مخروطی تا سه-چهار ردیف ریز شده است و بعضی از قسمتهای آن به عنوان نمونه،محتوی دهی شده است،از ویژگیهای این مدل این است که با همه زوایای زندگی روزمره ارتباط مستقیم دارد و در عین حال به نگرشهای زیرین تربیت اسلامی نیز توجه کرده است.
خلاصه ماشینی:
"از دستاوردهای این پژوهش عبارت است از یک مدل جامع برای اهداف تربیتی که به صورت مخروطی تا سه-چهار ردیف ریز شده است و بعضی از قسمتهای آن به عنوان نمونه،محتوی دهی شده است،از ویژگیهای این مدل این است که با همه زوایای زندگی روزمره ارتباط مستقیم دارد و در عین حال به نگرشهای زیرین تربیت اسلامی نیز توجه کرده است.
4. مطالب حاصل شده طی دو نوبت،با متخصصان دینی و آشنا به علوم انسانی و رفتاری مورد مشورت و اصلاح قرار گرفت،به گونهای که اکنون این مدل،جامعیت لازم را دارد،به تمام ابعاد زندگی توجه کرده است،به تمام منابع و ابعاد دینی مراجعه کرده است و محتوادهی به بخشهای مختلف این مدل نیز انجام شده است که فقط در حد پوشش یک مقاله،در اینجا به آن اشاره خواهد شد.
جامعیت دارد،بر انگیزاننده است،نامحدود است و با هدف زندگی منطبق است؛ اما در اینکه آن هدف غائی چیست،بین صاحبنظران اسلامی اختلاف نظر وجود دارد که به اقوال متعدد اشاره شد؛اما این اختلاف نظر،بیشتر لفظی و صوری است تا مفهومی و زیربنائی و برای عالمان تربیت اسلامی تفاوتی ایجاد نمیکند،چون اهداف واسطهای و رفتاری که از آموزههای اسلامی استنباط میشود، مورد اختلاف صاحبنظران نیست،به ویژه هرچه به اهداف رفتاری جزئی و عینی نزدیکتر شویم وحدت نظر بیشتر میشود؛بنابر این در برنامهریزیهای آموزشی و تربیتی،اخلالی ایجاد نمیشود."