چکیده:
هدف:در تحقیق حاضر میزان توانایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم،نسبت به استفاده از کتابخانه بررسی میشود.شناخت نارساییها و بررسی دیدگاههای دانشجویان درباره آموزش استفاده از کتابخانه نیز،از دیگر هدفهای این پژوهش است. روش:در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است.این تحقیق با انتخاب یک نمونه آماری 351 نفری(5 درصد)از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از تمامی سطوح اعم از کاردانی،کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای در دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده انتخاب شده بودند صورت گرفت. یافتهها:تجزیه و تحلیل نشان داد که دانشجویان،راههای جستجوی اطلاعات را به خوبی نمیدانند.و تنها 32 درصد آنها منابع مورد نظرشان را خود جستجو میکنند بقیه افراد برای این منظور از شخص ثالثی کمک میگیرند.به کارگیری کتابدار متخصص در بخشهای مختلف کتابخانه برای ارائه آموزشهای موردی همراه تهیه بروشور یا جزوه چاپی،تشکیل کارگاه یا سمینار آموزشی،ارائه یک درس 2 واحدی و تهیه نوار ویدیویی در رتبههای بعدی قرار گرفتند.همچنین،بین میزان آشنایی و تسلط دانشجویان آموزش دیده و آموزشندیده در استفاده از کتابخانه،تفاوت معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"محققان در این تحقیق قصد دارند از میزان شناخت و توانایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برای استفاده از کتابخانه آگاه شده و علاوه بر شناختن نارساییها، بهترین روشهای آموزش استفاده از کتابخانهها را اعم از(تهیه بروشور یا جزوه چاپی،اجرای سمینار یا کارگاه آموزشی،تهیه نوار ویدیویی و یا تصویب یک درس 2 واحدی آشنایی با کتابخانه و منابع اطلاعاتی)از دیدگاه دانشجویان دست یابند.
به منظور مقایسه میزان توانایی و تسلط دانشجویان آموزش دیده(دانشجویانی که از دروس آشنایی با کتابخانه و کتابداری و مرجعشناسی و روش تحقیق در ادبیات فارسی را گذراندهاند)با سایر دانشجویان،جدول 11 تهیه شده است (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای جدول 11،نمایانگر در صدد پاسخ دادن به این فرضیه تحقیق است، که آیا بین توانایی و تسلط دانشجویان آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوت معنیداری وجود دارد یا خیر.
دادههای جمعآوری شده نشان داد که 27/6 درصد از دانشجویان تهیه بروشور یا جزوه چاپی را در حد بسیار زیادوزیاد معرفی کرده و 08/8 درصد ارائه آموزش از طریق کتابدار میز امانت در موقع مورد نیاز را در حد بسیار زیاد و زیاد عنوان کردهاند همچنین 94/6 درصد تشکیل کارگاه یا سمینار آموزشی را در حد بسیار زیادوزیاد معرفی کردند و 84/2 درصد ارائه یک درس 2 واحدی را در حد بسیار زیادوزیاد برای ارائه این آموزشها مناسب تشخیص دادهاند تهیه نوار ویدیویی با 44/6 درصد در حد بسیار زیادوزیاد در مرتبه آخر قرار گرفته است."