چکیده:
مجموعهسازی فعالیت میکنند؛75 درصد کتابخانهها،به درخواست مراجعان برای انتخاب و تهیه مواد اهمیت میدهند و روش اصلی آنان،استفاده از نمایشگاههای کتاب میباشد. کمیتهای به صورت مجزا برای انتخاب کتاب وجود ندارد و تنها 12/5 درصد،خط مشی مدونی در باب مجموعهسازی دارند.همچنین،در 93/75 درصد این کتابخانهها،کاتالوگها طریقه اصلی آگاهی از چاپ و نشر مواد جدید میباشند و 31/25 درصد آنها از مبادلات بین کتابخانهای استفاده میکنند.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها:نتایج پژوهش نشان میدهد که تنها 65/52 درصد از مدیران و 35/29 درصد از کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شیراز تخصص رشته کتابداری دارند و 39/57 درصد،در مجموعهسازی فعالیت میکنند؛57 درصد کتابخانهها،به درخواست مراجعان برای انتخاب و تهیه مواد اهمیت میدهند و روش اصلی آنان،استفاده از نمایشگاههای کتاب میباشد.
بررسی وجود خط مشی مدون برای مجموعهسازی در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و در مواردی مصاحبه با جامعه مورد مطالعه بوده است.
(نمودار 2) (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که جدول 1 نشان میدهد،در کتابخانههای دانشگاهی شیراز به ترتیب:کتابداران 39/57 درصد،اعضای هیات علمی 57 درصد،مدیر کتابخانه 86/57 درصد و سازمان مادر 81/57 درصد در انتخاب مواد کتابخانهای دخالت دارند؛یعنی در این کتابخانهها،کتابداران،نقش اصلی در انتخاب مواد را به عهده دارند.
روشهای انتخاب و تهیه مواد در کتابخانهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول شماره 2،روش اصلی همه کتابخانههای دانشگاهی شیراز برای انتخاب و تهیه مواد،استفاده از نمایشگاههای کتاب است.
وجود خط مشی در مجموعهسازی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول 3 ملاحظه میشو که تنه 21/5 درصد کتابخانههای دانشگاهی شیراز،دارای خط مشی مدون برای مجموعهسازی هستند؛بنابراین فرضیه سوم تحقیق که بیان میکند«در کمتر از 05 درصد کتابخانهها،خط مشی مدونی برای مجموعهسازی مواد وجود دارد»در مورد این کتابخانهها تایید میشود.
چنانچه شعبانی8نیز در پژوهش خود در مورد کتابخانههای دانشگاه اصفهان به همین نتیجه میرسد؛در ضمن،در بیشتر این کتابخانهها خط مشی مدونی برای مجموعهسازی در نظر گرفته نشده است،گرچه آنها برای انتخاب و تهیه مواد کتابخانهای ضوابط و معیارهایی را رعایت میکنند."