چکیده:
یکسویه استفاده گردیده است.نتایج تحقیق نشان میدهد که هوش سازمانی جامعهء مورد مطالعه با میانگین تجربی 2/82 از میانگین نظری 3 پایینتر است.بالاترین میانگین به دست آمده مربوط به مؤلفهء بینش راهبردی با 3/17 و کمترین مربوط به ساختار سازمانی و تغییرگرایی با 2/66 بوده است.باتوجه به یافتههای تحقیق راهکارهایی برای بهبود هوش سازمانی پژوهش و برنامهریزی آموزشی ارائه شده است.هدف از انجام این پژوهششناسایی میزان هوش سازمانی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بوده است.همچنین باتوجه به مؤلفهء هوش سازمانی،وضعیت هر یک از مؤلفهها به تفکیک تعیین گردیده است.روش مورداستفاده از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعهء مورد مطالعه کارکنان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بودند. جامعهء آماری 312 نفر از کارکنان با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر را شامل میشود که با استفاده از فرمول کوکران نمونهای به حجم 228 نفر از بین آنان انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها،پرسشنامهء محقق ساخته با 95 سؤال بود که روایی صوری و محتوایی آن تأیید و پایایی آن 0/97 به دست آمد.برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی
خلاصه ماشینی:
"یافتههای تحقیق وضعیت هوش سازمانی وزارت آموزش و پرورش چگونه است؟ جدول 1-آزمون t تک گروهی مرتبط با بررسی وضعیت موجود متغیر «هوش سازمانی»سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول 1 و با تأکید بر میزان t به دست آمده (t -3/36) میتوان مطرح نمود که بین میانگین تجربی و میانگین نظری(در سطح 0/10 a )تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول 2-آزمون t تک گروهی مرتبط با بررسی وضعیت موجود دیدگاه نمونههای تحقیق نسبت به هریک از مؤلفههای هوش سازمانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به دادههای موجود در جدول 3 عملکرد سازمان مورد مطالعه در مؤلفهء سرنوشت مشترک در حد متوسط(2/99)و در مؤلفهء بینش راهبردی از متوسط بالاتر بوده است(3/71)،اما در سایر مؤلفههای میانگین به دست آمده از حد متوسط پایینتر بوده است و نشان میدهد که سازمان مورد نظر در سایر مؤلفهها عملکرد مطلوبی نداشته است.
تنها در برخی از زیرمؤلفهها این تفاوت معنادار نبوده او در حد متوسط است که ای زیر مؤلفهها عبارتاند از:تغییر مواد و محتوای آموزشی،روشها،فرایند پژوهش و تولید برنامههای درسی متناسب با تغییرات و مورد پذیرش قرار گرفتن ایدههای جدید،اما در زیر مؤلفههای مستعد و آمادهء تغییر بودن مدیران(2/15)،کنار گذاشتن اقدامات نادرست مدیران که کاری از پیش نمیبرد (2/35)و اجازه دادن به کارکنان برای زیر سؤال بر دن روشهای پذیرفته شدهء فعلی برای انجام کار(2/75)نمرات به دست آمده وضع خوبی را نشان نمیدهد."