چکیده:
امروزه برای اینکه یک سازمان در محیط رقابتی کسب و کار باقی بماند، باید نرخ یادگیریش برابر یا بیشتر از نرخ تغییرات محیطی باشد. این پیش نیاز به تصور سازمان یادگیرنده انجامیده است. در این میان بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده و دیگر عناصر سازمانی، این امکان را فراهم می سازد تا بتوان برای بهبود یادگیری و سرانجام تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده، از ساز و کارهای مناسب بهره گرفت. تحقیق حاضر که از نوع همبستگی یا رابطه ای و البته پیمایشی، میدانی و کاربردی است جهت تبیین رابطه سازمان یادگیرنده با فناوری اطلاعات به انجام رسیده است. جامعه مورد مطالعه شامل شرکت های برتر صنعت پتروشیمی است که از بین این شرکت ها نمونه ای به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بین فناوری اطلاعات و سازمان یادگیرنده رابطه معناداری وجود ندارد. از سوی دیگر، این پژوهش نشان می دهد که بین فناوری اطلاعات و دو بعد از ابعاد سازمان یادگیرنده ( از میان هفت بعد) رابطه معنادار وجود دارد؛ این ابعاد عبارتند از«توانمند سازی» و «رهبری راهبردی».
خلاصه ماشینی:
ردینگ چندین ابزار اندازهگیری سازمان یادگیرنده را مورد بررسی قرار داده است و پیشنهاد میکند که چارچوب ایجادشده توسط واتکینز و مارسیک در بین ابزارهای اندکی قرار دارد که همه سطوح یادگیری (فردی، گروهی و سازمانی) و عرصه سیستم را در نظر گرفتهاند [22].
از بین آنها" سیستم ارزیابی عملکرد" ضعیفترین گویه است و پس از آن به ترتیب "وجود پایگاه مهارت کارکنان، جایزه یادگیری، شناسایی مبتکرین، تفویض حق انتخاب وظایف کاری، تشویق به تفکر جهانی، ارزیابی آموزش بر مبنای وقت و هزینه، توجه به روحیه کارکنان" ضعیف ارزیابی شدهاند.
توصیف ابعاد و سطوح سازمان یادگیرنده در شرکتهای پیمانکار و کارفرمای پتروشیمی ابعاد میانگین سطح یادگیری میانگین کارفرما پیمانکار کارفرما پیمانکار توانمند سازی 63/2 19/3 سطح سازمانی 95/2 37/3 سیستم جایگیری 83/2 11/3 سطح گروهی 05/3 50/3 یادگیری تیمی 05/3 60/3 سطح فردی 26/3 55/3 یادگیری مستمر 06/3 37/3 رهبری راهبردک 14/3 72/3 ارتباط سیستم 19/3 34/3 پرسش و گفتگو 46/3 73/3 در خصوص شاخصهای استفاده شده در ارزیابی فناوری اطلاعات، در شرکتهای کارفرما، ضعیفترین آنها به ترتیب عبارتاند از"وجود سیتم بدون کاغذ، کاربرد دوربین دیجیتال، کاربرد ویدیو کنفرانس، کاربرد نرمافزارهای گرافیکی، وجود امکانات ویدیو کنفرانس" و قویترین شاخصها عبارتاند از "کاربرد نرمافزار واژه پرداز، وجود پرینتر، کاربرد اکسل، و کاربرد پرینتر".
فرضیه فرعی1: بین فناوری اطلاعات با درجه تحقق هر یک از ابعاد سازمان یادگیرنده رابطه وجود دارد.
فرضیه فرعی2: بین فناوری اطلاعات با درجه تحقق هر یک از سطوح سازمان یادگیرنده رابطه وجود دارد.
فرضیههای فرعی2: بین فناوری اطلاعات با سطوح سازمان یادگیرنده (فردی، گروهی، و سازمانی) رابطه وجود دارد.