چکیده:
پژوهش حاضر از نوع همبستگی و علی مقایسهای میباشد و هدف از آن بررسی رابطه سه ویژگی خودشیفتگی، عزت نفس و پرخاشگری و مقایسه این رابطه در ابتدا، میانه و انتهای نوجوانی بود. نمونه پژوهش حاضر 531 دانش آموز دختر(راهنمایی= 171 نفر، دبیرستان=219 نفر و پیش دانشگاهی= 141 نفر)،با دامنه سنی 11 سال و پنج ماه الی 17 سال و شش ماه بودند. این دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای ارزیابی آنها از مقیاس پرخاشگری اهواز(AAI)، مقیاس شخصیت خودشیفته(NPI) و مقیاس عزت نفس کوپراسمیت استفاده شد.دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج این تحلیلها نشان داد بین خودشیفتگی سازگارانه و عزت نفس، خودشیفتگی ناسازگارانه و پرخاشگری همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین خودشیفتگی، عزت نفس و پرخاشگری دختران در سه مرحله (ابتدا، میانه و انتهای نوجوانی) تفاوت معناداری وجود دارد این پژوهش پیشنهاد میکند که در مقابله با پرخاشگری نوجوانان، به جای تأکید بر خود شیفتگی ناسازگارانه، جهت گیری مداخلات بر اساس رشد ارزیابی مثبت از خود انجام شود.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیت رضایت از زندگی و تأثیر نقشهای جنسیتی بر آن و تحولات جاری در ایننقشها چنین به نظر میرسد که لازم است دانش روانشناسی گامهای مؤثری برای بررسی اینتحولات بردارد تا بتواند پاسخگوی مراجعان باشد و به هدف نهایی خود،ارتقاء بهداشتروانی انسانها،دست یابد.
پرسشنامه شامل سه بخش اطلاعات جمعیتشناختی(شامل سن،جنس،وضعیت تأهل،تعداد فرزندان،مدت ازدواج،تحصیلات،میزان درآمد،مذهب و زبان مادری)،نگرش بهبرابرخواهی جنسیتی و پذیرش ویژگیهای کلیشهای جنسیتی بود که بخش نگرش به برابرخواهیجنسیتی 37 گویه داشت(با مضامینی از قبیل نگهداری و مراقبت از فرزندان به عهدهمادر است،زنان بهتر است مشاغل نیمهوقت داشته باشند تا به کارهای خانه هم برسند،درستنیست که زن بدون همسر خود به مسافرت برود حتی اگر برای زیارت باشد،زنان هممیتوانند مانند مردان رانندگی کنند)با مقیاس لیکرت پنج درجهای از کاملا مخالفم تا کاملاموافقم بود؛بیشتر گویهها به روش مستقیم(کاملا مخالفم،نمرۀ 1 و کاملا موافقم،نمرۀ 5)وبرخی به روش معکوس(کاملا مخالفم،نمرۀ 5 و کاملا موافقم،نمرۀ 1)نمرهگذاریمیشد.
Argil&Lou جدول 1:میانگین و انحراف معیار کارمندان به تفکیک سن و جنسیت در پذیرش ویژگیهای کلیشهای (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 2:میانگین و انحراف معیار کارمندان به تفکیک سن و جنسیت در برابرخواهی جنسیتی (به تصویر صفحه مراجعه شود)برای بررسی اثر سن و جنس افراد در پذیرش ویژگیهای کلیشهای جنسیتی از تحلیلواریانس دوراهه سن(30-20 سال و 50-40 سال)جنس(مرد و زن)استفاده شد.
جدول 6:نتایج رگرسیون برابرخواهی جنسیتی با رضایت از زندگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) حث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر مقایسه نگرش زنان و مردان جوان(20-30 سال)و میانسال(40-50سال)نسبت به نقش جنسیتی(برابرخواهی جنسیتی و پذیرش ویژگیهای کلیشهای جنسیتی)و رابطه آن با رضایت از زندگی بود.
Women's gender role attitudes:Association of demographic characteristics,Work related factors,and life satisfaction, university of North Texas."