چکیده:
این پژوهش به منظور تشخیص عوامل موثر بر اثربخشی دوره های آموزش کارکنان به اجرا درآمد. هدف اصلی آن بود که از طریق دستیابی به اهداف پژوهش راهکارهایی برای ارتقاء سطح اثربخشی دوره های آموزشی شرکت برق منطقه ای خراسان پیشنهاد شود. به این منظور دیدگاه کارکنان و مدیران درباره 6 عنصر اصلی برنامه های آموزشی یعنی نیاز سنجی، محتوای منابع یادگیری، مربی، روش، شرایط اجرا و ارزشیابی بررسی شد. برای پاسخ به 6 سوال پژوهش روش پیمایشی برگزیده شد. پرسشنامه محقق ساخته به کمک منابع ارزیابی موجود در شرکت، منابع علمی معتبر و مشورت با صاحب نظران، شامل 26 سوال بسته پاسخ، طراحی و تایید اعتبار شد. داده ها از طریق توزیع پرسشنامه میان 220 تن از کارکنان و اجرای مصاحبه های نیمه ساخت یافته با 6 تن از مدیران ارشد جمع آوری شد. یافته ها نشان داد که در بین عناصر اصلی یک دوره آموزشی به ترتیب روش آموزش و شرایط اجرا، اثرگذارتر از نیاز سنجی، محتوای یادگیری، مربی و ارزشیابی هستند. در پایان مقاله، سیاهه ارزشیابی پیش از اجرای برنامه و رهنمودهایی برای مدیران در راستای ارتقاء اثربخشی دوره های آموزشی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 5:تأثیر محتوا بر آشنایی کارکنان با اهداف شغلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) -انتخاب مواد و موضوعات دورههای آموزشی کوتاهمدت با توجه به ملاکهایی نظیرایجاد مهارت برای جوابگویی به نیازهای متنوع شغل و روشهای جدید و نوین کار چنانکه نتایج نشان میدهد 65 درصد آزمودنیها معتقد هستند گزینه فوق در افزایشاثربخشی دورههای آموزشی سهم مؤثری دارد.
جدول 6:انتخاب مواد و موضوعات دورههای آموزشی کوتاهمدت (به تصویر صفحه مراجعه شود) -طراحی برنامههای آموزش ضمن خدمت در راستای بهبود مهارتهای عمومی(مهارتهای حل مسئله،افزایش خودآگاهی)و ارتقاء سطح تخصص 54 درصد آزمودنیها سهم گزینه فوق را در افزایش اثربخشی دورهها نسبتا بالا میدانند.
جدول 7:طراحی برنامههای آموزش ضمن خدمت در راستای بهبود مهارتهای عمومی (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال سوم:از تحلیل دیدگاه آزمودنیها دربارۀ«مربی-آموزشگران»برنامههای آموزشی،چه راهکارهایی نتیجه میشود؟ استفاده از مدرسان دارای تخصص و توانایی علمی نتایج نشان میدهد که 100 درصد آزمودنیها سهم گزینه فوق را در افزایش اثربخشی دورهها بسیار مؤثر میدانند.
جدول 8:استفاده از مدرسان دارای تخصص و توانایی علمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال چهارم:از تحلیل دیدگاه آزمودنیها درباره«روش»تدریس در برنامههای آموزشی،چه راهکارهایی حاصل میشود؟ اعطای فرصت کافی برای مطالعه انفرادی و اجرای یک پروژه تحقیقی نتایج نشان میدهد که 92 درصد آزمودنیها سهم گزینه فوق را در افزایش اثربخشیدورهها بالا میدانند."