چکیده:
پژوهش ها به تبعیت از الگوهای سنتی پارادایم های مدیریتی، اعتماد یک طرفه را مطالعه کرده اند، در حالی که تحقیق حاضر می کوشد با معرفی ضعف های پارادایم مدیریت سنتی و معرفی نظریه اعتماد متقابل، ضعف های اعتماد یک جانبه را کاهش پذیر نشان دهد. شهرداری ها سازمان های بازی هستند که به دلیل فعالیت های متنوعی که در زیرمجموعه های خود ارائه می دهند با مراجعان زیادی سروکار دارند. این مجموعه خدمات، که با کارکنان مختلف در سطوح مدیریتی متفاوت در جغرافیای شهر ارائه می شود، فضای مناسبی برای آزمون سنجش پذیری اعتماد متقابل میان مراجعان، کارکنان و مدیران شهرداری است. نمونه گیری آماری و تکمیل پرسش نامه ها برای 236 نفر ارباب رجوع، 376 نفر از کارکنان و 161 نفر از مدیران انجام شده است تا کاربردپذیری این نظریه به بوته آزمون درآید. نتایج حاصل از آزمون های آماری مقایسه میانگین های اعتمادسازی متقابل در الگوی نظری بالا حاکی از آن است که از منظر برون سازمانی، میانگین اعلام اعتماد مراجعان شهرداری به مدیران و کارکنان، بیشتر از میانگین اعلام اعتماد مدیران و کارکنان به مراجعان بوده است. از منظر درون سازمانی، میانگین اعلام اعتماد کارکنان شهرداری به کلیه مدیران خود، بیشتر از میانگین اعلام اعتماد مدیران به کارکنان بوده است. در خاتمه، راه کارهای رفع موانع اعتمادسازی متقابل با کمک ابزارهای وفاداری، خیرخواهی، صلاحیت و پیش بینی پذیری نشان داده شده است.
خلاصه ماشینی:
"چارچوب مفهومی الزامات موجداعتماد به مراجعان،فعالیتها و سازمان؛و نمایشبدهبستانهای متقابل(به تصویر صفحه مراجعه شود)ماخذ:نتایج تحقیقاین تحلیل نظری در میدانعمل نیز،بر اساس ارتباطاتی که در سازمان بزرگ شهرداریمتصور است،امکان ارتباط سهگانۀ بین مراجعان و گروههای ارائهدهندۀ خدمات تخصصی و کل سازمان شهرداری را به صورت ارتباطات سهگانۀ نمودار 2 نشان میدهد.
تعداد نمونههای منتخب به تفکیک فعالیتهای شهرداری و سازمانهای وابسته(به تصویر صفحه مراجعه شود) معآوری دادهها پرسشنامهها برای جمعآوری اطلاعات موردنیاز از افراد حقیقی و حقوقی در نقشهای اربابرجوع،کارشناسان گروهها یا سازمانهای تخصصی و مدیران ذیربط در سازمانهای موردنظر وشهرداری طراحی شدهاند و نظر بهاینکه برای هر فرد مورد مطالعه،دو پرسشنامه در نظرگرفته شده است،تعداد پرسشنامههای جدول بالا در عمل دوبرابر شده است.
بررسی نتایج آزمونهای آماری مقایسۀ میانگینهای اعتماد در ارتباط متقابل بین مراجعان ومدیران شهرداری(فرضیۀ اول)(به تصویر صفحه مراجعه شود) تیجۀ آزمون فرضیۀ اول در سازمان شهرداری با قبول فرض H 1 اعتماد بیشتر مدیران سازمان شهرداری به مراجعان از منظر آماریبامعناست،بنابراین،کماعتمادی مراجعان سازمان شهرداری به مدیران،از منظر آماریبامعناست و درمان میطلبد.
مقایسۀ نمایش فرضیههای تحقیق در حالات مختلف اعتماد متقابل بین مراجعان و مدیران وکارکنان با نتایج حاصل از این تحقیق در کل شهرداری مشهد حثونتیجهگیری نمودار 7 مقایسۀ نتایج فرضیههای مختلف را در حالات گوناگون ارزیابی اعتمادمتقابل بینمراجعان،مدیران و کارکنان با توجه به نتایج تحقیق میدانی در کل سازمان شهرداری ارائه دادهاست تا نشان دهد،تأمین اعتمادمتقابل در بین افراد(مراجعان)،گروهها(کارکنان تخصصی)ومدیران سازمان در فضای تحلیل سازمانی،با رویکردی که در این نوشته آمده است،امکانپذیراست."