چکیده:
رویکرد پژوهش گروهی یک رویکرد شناخته شده و پرکاربرد در مراکز عالی و تحصیلات تکمیلی بین المللی به شمار می رود ولی کمبود تجربههای جدید و موفق در حوزه پژوهش گروهی، فقدان نظریهپردازی های مطابق با شرایط فرهنگی داخلی و بیتوجهی به دستاوردهای حاصل از مطالعات گروهی را میتوان از دلایل عمده عدم رواج مطالعات گروهی در مقطع تحصیلات تکمیلی در کشور نام برد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان تاثیر مطالعات گروهی در توانمندسازی راهبردی و علمی در سطوح عالی تحصیلاتی در کشور و با استفاده از تجربه دانشگاه عالی دفاع ملی سامان یافته است. در این پژوهش تمامی دانشجویان دوره دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی که تجربه مطالعات گروهی را داشتهاند به صورت تمامشماری مورد پرسش واقع شدهاند و مطالعات گروهی دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان یک نمونه الگوی موفق ملی در مساله یابی و حل نیازهای راهبرد کشور معرفی شده است. در پژوهش حاضر نیازهای ملی راهبردی به عنوان متغیر وابسته بسط داده شد و در دو حوزه شناخت مساله و تدوین راهبرد مولفههای اصلی شناسایی شده و تاثیر مطالعات گروهی با استفاده از آزمون t تکنمونهای بر روی هر کدام از مولفهها به صورت جداگانه ارزیابی شده و سپس تلاش شد تا یک تفسیر کیفی از میزان تاثیر سنجیدهشده ارائه شود. همچنین از آزمون فریدمن برای رتبهبندی این مولفهها نسبت به همدیگر استفاده شد. با استفاده از تحلیل نتایج آماری بدستآمده مشخص شد که میزان تاثیر مطالعه گروهی بر شناخت و رفع علمی نیازهای راهبردی در بازه متوسط رو به زیاد تا خیلی زیاد میباشد. .همچنین در خصوص رتبهبندی تاثیر مشخص شد که میزان این تاثیر در حوزه تدوین علمی و مشارکتی راهبردهای ملی بیش از یک مکانیزم اجماع عملی ساده ارزیابی شده است
خلاصه ماشینی:
"در واقع در این رویکرد،استاد درس میتواند بر اساس اهداف آموزشی موردنظر ساختار مناسبی را انتخاب کند و یا اینکه برای هر کدام از بخشهای آموزشی خود ساختار مناسبی طراحی کند )9891,nagaK( مدل مفهومی پژوهش در این بخش تلاش شده است تا الگویی برای انجام اثربخش پژوهش گروهی ارائه گرد،در این راستا با توجه به مفهوم اثربخشی که به صورت"درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده"تعریف میشود،لازم است تا اهداف روشنی از پژوهش گروهی مدنظر قرار داده باشیم،به تعبیر دیگر لازم است تا درک روشنی از نتایج مطلوب و مورد انتظار وجود داشته باشد تا در پرتو آن بتوان الگوی مفهومی مناسبی ارائه داد.
همانگونه که از نتایج تحلیل رتبهای مولفههای تشکیل دهنده توسعه شناختی مشاهده میشود(بهبود فرایند انتقال دانش و درک عمیقتر فرد از موضوع پژوهش و قدرت تحلیل فرد)سه تاثیر اصلی مطالعات گروهی بر روی توسعه شناختی دانشجویان شناسایی شدهاند: (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج تحلیل رتبهای مولفههای تشکیل دهنده توسعهرفتاری به صورت زیر بدست آمده است؛همانگونه که مشاهده میشود تاثیر مطالعات گروهی بر روی ارتقاء مهارتهای ارتباطی بین دانشجویان مهمترین تاثیر مطالعات گروهی بر توسعه رفتاری دانشجویان ارزیابی شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در اولتیسنجی تاثیر مطالعات گروهی بر روی دو بعد اصلی توانمندسازی، مشخص شد که تاثیرمطالعات گروهی بر روی توسعهشناختی دانشجویان بیش از تاثیر مطالعات گروهی بر روی توسعه رفتاری دانشجویان میباشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) جمعبندی همانگونه که مشاهده شد نتایج بدست آمده میزان تاثیر مطالعات گروهی بر روی توانمندسازی دانشجویان را بسیار مطلوب نشان میدهد(در بازه متوسط رو به زیاد تا خیلی زیاد)و فرضیه اصلی پژوهش مورد تایید قرار گرفت،این نتایج تایید کننده اثربخشی مطالعات گروهی در شرایط فرهنگی داخلی کشور میباشد و در واقع ضرورت توجه بیش از قبل به این شیوه از پژوهش را نشان میدهد."