چکیده:
طبق ظواهر قرآن، منشأ خلقت همه انسانها یک فرد واحد بهنام آدم میباشد که مستقیم از خاک خلق شده و نفخه الهی در او دمیده شده است. ازدیگرسو، براساس نظریه مقبول نزد زیستشناسان کنونی، پیدایش آدمی وابسته به حیوانات پستتر پیش از وی بوده است، نه آنکه پیدایشی جداگانه داشته باشد. برای حل این چالش ظاهری، گروهی با رویکرد علمگرایانه، ظواهر قرآن را تأویل کرده و منکر دلالت آن بر آفرینش استقلالی انسان شدهاند. مقاله حاضر نشان میدهد آیات قرآن در باب آفرینش مستقل انسان، ظهور تام دارند و ازدیگرسو، شمول نظریه تکامل انواع بر آدمی نیز گزارهای جزمی و گریزناپذیر نیست.
As is understood in holy Quran، all human beings have been originated from a single man called Adam. Adam has been created from soil with a breath of God. Yet hat is viewed in biology essentially contradicts the Quranic teaching. Biologists، therefore، believe that human being has come into existence from lower animals. Some have turned external meanings of Quranic verses to solve the contradiction. In the paper it has been showed that Quranic verses in the field are of such a full designation that never can be neglected or turned. Furthermore، the biologist theory cannot be an unavoidable and dogmatic one.
خلاصه ماشینی:
"حتی اگر تعبیر شروع شدن خلقت انسان از گل، اشاره به مراحلی داشته باشد که در ادامه آمده و با گذر از آنها، آدمیت آدم محقق گشته است، باید پرسید وجود چنین مراحلی چه نسبتی با اشتقاق آدم از حیوانات دارد؟ در آیات دیگر قرآن نیز خلقت آدم از خاک گزارش شده است و چون آدم پدر همه انسانها میباشد، آفرینش او با آفرینش همه انسانها یا آفرینش نوع آدمی یکسان فرض شده است.
بنابراین نمیتوان آیات آفرینش آدم از خاک یا گل را به پیدایش نخستین موجودات زنده روی زمین حمل کرد و چنین پنداشت که موجودات مزبور در روند تکاملی خود به آدم منتهی شدهاند؛ چون قرآن، آفرینش آدم را در شفافیت تمام به تصویر درآورده است و در این میان هیچ اشارهای به حیوانات پستتر که میان آدم و خاک واسطه شده باشند، نیست.
اینکه در قرآن، آفرینش آدم از خاک همان آفرینش انسان خوانده میشود، تنها در فرضی معقول و مقبول است که آدم خود انسان بوده، همه انسانهای دیگر، ذریه او باشند، وگرنه اگر آدم پدر همه انسانها نباشد، چگونه میتواند خلقت وی، خلقت نوع بشر انگاشته شود؟ ازاینرو آرای پارهای از مفسران تجددگرا، نظیر محمد عبده و رشیدرضا که منکر دلالت قاطع قرآن بر ذریه آدم بودن همه بشریت گشتهاند (ر.
به نظر میرسد ظهور آیات قرآن، منشأ همه انسانها را موجودی انسانی بهنام آدم میداند و این انسان نخستین نیز مستقیما از خاک آفریده شده است؛ بدون آنکه میان او و خاک، جانورانی دیگری واسطه شده باشند."