چکیده:
در ﺑﺤﺚ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آﻣﻮزش و ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﺻﻞ ﺑﺮ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﯿﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ اﺻﻠﻰ ﻣﻄﺮح در اﯾﻦ ﻓﺮاﯾﻨﺪ، ﯾﻌﻨﻰ ﻓﺮد )داﻧﺸﺠﻮ( ﺑﺎ ﻓﺮد )ﻣﺪرس( و ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزﺷــﻰ اﺳﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﭘﺬﯾﺮی ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺷــﺮوع آﻣﻮزش و ﻣﻘﺪم ﺑﺮ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻰ ﺑﻪ وﯾﮋه در آﻣﻮزش ﻫﺎی از راه دور اﺳــﺖ. اﻣﺎ آﻧﭽﻪ در ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزش از راه دور اﺗﻔﺎق ﻣﻰ اﻓﺘﺪ ﻇﻬﻮر واﺳــﻂ ﻫﺎی ﻏﯿﺮ اﻧﺴﺎﻧﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان راﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزش، داﻧﺸــﺠﻮ و ﻣﺪرس ﺗﻌﺎﻣﻞ اﯾﺠﺎد ﻣﻰ ﮐﻨﺪ. از اﯾﻦ ﻧﻮع واﺳــﻂ ﻫﺎی ﻏﯿﺮاﻧﺴﺎﻧﻰ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان »راﺑﻂ ﮐﺎرﺑﺮ« ﻧﺎم ﺑﺮده ﻣﻰ ﺷﻮد. راﺑﻂ ﮐﺎرﺑﺮ ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﻰ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار در اﺛﺮﺑﺨﺸﻰ و ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزش ﻫﺎی اراﺋﻪ ﺷﺪه در ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﻰ اﺳــﺖ. اﻣﺎ ﺑﺮرﺳــﯽ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت، ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ اﮐﺜﺮ ﺗﻮﺟﻬﺎت ﻣﻌﻄﻮف ﺑﺮ ﻣﺤﺘﻮای آﻣﻮزﺷﻰ ﺑﻮده و ﻣﺤﯿﻂ ﺗﻌﺎﻣﻞ در درﺟﻪ دوم اﻫﻤﯿﺖ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻧﻮع دﯾﺪﮔﺎه ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﻠﻢ ﺑﺮ اﻫﺪاف آﻣﻮزﺷﻰ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﻰ ﺷﺪه و ﺧﺮوﺟﻰ ﻫﺎی ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر ﺣﺎﺻﻞ از آن، ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﻪ ﺳــﺰاﯾﻰ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷــﺖ. ﺑﺮای رﻓﻊ اﯾﻦ ﻣﺴــﺌﻠﻪ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی راﺑﻂ ﮐﺎرﺑﺮ و ارﺗﺒﺎط آن ﺑﺎ آﻣﻮزش از راه دور از اﻫﻤﯿﺖ زﯾﺎدی ﺑﺮﺧﻮردار اﺳــﺖ. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ درﭘﻰ آن اﺳــﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی راﺑﻂ ﮐﺎرﺑﺮ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار در ﻓﺮاﯾﻨﺪ آﻣﻮزش از راه دور، ﺑﭙﺮدازد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به موارد مذکور در یک جمعبندی کلی میتوان گفت که معیارهای زیر از مهمترین مواردی هستند که وجود آنها در رابط کاربر نظامهای آموزش از راه دور ضروری میباشد و میتوان از آنها در ارزیابی رابط کاربر در این محیطها استفاده نمود: -وجود ظاهری یکدست و منظم برای تمام دکمهها (گزینهها)و نمادهای تصویری؛ -وجود توضیحات متنی مناسب برای گزینهها؛ -گروهبندی منطقی دکمهها و قرار دادن آنها در جایی که احتمال میرد فراگیر به راحتی آنجا را ببیند؛ -امکان دستیابی فراگیر به راهنمای کمکیک،گزینه خروج، و فهرست اصلی تنها با یکبار کلیک کردن؛ -بازگشت به مرحله قبلی بعد از بستن پنجره راهنمای کمکی؛ -وجود پیامهای خطا به زبان ساده؛ -وجود پیامهای تایید در زمان ورود و یا خروج از برنامه؛ -نمایش پیامهای وضعیت در صورت وجود تأخیر بیشتر از 4 ثانیه؛ -وجود متن به صورت واضح با فاصلهبندی و حاشیههای معمول؛ -استفاده از قلمهای(فونتهای)یکدست و ثابت در تمام صفحات؛ -امکان وجود تعامل با کاربر با برنامه آموزشی از طریق صفحهکلید و موشواره؛ -امکان برگشت فراگیر به صفحه قبل و بعد در برنامه آموزشی؛ -وجود دکمههای راهبری در یک مکان مشخص از صفحه نمایش در هر زمان که رابط کاربر مشاهده میشود؛ -وجود عنوان مشخص برای هر فهرست(منو)؛ -وجود کمتر از سه سطح فهرست نوعی در هر فهرست اصلی؛ -وجود حد اکثر نه گزینه در هر فهرست؛ -وجود گزینهها به ترتیب منطقی یا زنجیرهای در فهرستها؛ -وجود دستور العملهای واضح همراه با فهرستها،سؤالات و تکالیف؛ -استفاده مناسب از علائم اخطار و جلوههای صوتی.
"noitcaretni retupmoc-namuh evitceffe rof seigetarts :ecafretni resu eht ngiseD"."