چکیده:
ﺑﺎ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺟﻮاﻣﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﻰ، ﺗﻮاﻧﺎﯾﻰ ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﯿﻼن رﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﻓﻨﺎوری در رﺷﺪ ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﻰ ﺑﻪ ﻃﻮر ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی اﻫﻤﯿﺖ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎری ﯾﮏ اﺳﺘﺎد ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﻣﻬﻨﺪﺳﻰ ﻣﮑﺎﻧﯿﮏ و ﯾﮏ ﮐﺘﺎﺑﺪار داﻧﺸﮕﺎﻫﻰ، ﭘﺮوژه ای ﻃﺮاﺣﻰ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ اﻃﻼﻋﺎت داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن، آﮔﺎﻫﻰ از ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎت ﻓﻨﻰ و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﻰ و ﮔﺮوه ﺳﺎزی آﻧﻬﺎ را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻰ داد. ﻣﺴﺌﻠﻪ ای ﮐﻪ ﭘﯿﺶ روی ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن ﻗﺮار داﺷﺖ و ﻗﺒﻼ درﺧﻮاﺳﺖ ﺷﺪه ﺑﻮد، ﺗﻮﺳﻌﻪ راﻫﺒﺮدﻫﺎﯾﻰ ﺑﺮای ﺗﮑﻤﯿﻞ و ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﺳﺎزی اﯾﻦ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ در ﻗﺎﻟﺐ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﻰ ﺑﻮد، ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﮐﻪ ﻫﯿﭽﯿﮏ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﻰ ﺟﺎری ﺣﺬف ﻧﮕﺮدد. ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن، ﭘﺲ آزﻣﻮن و ﻧﻈﺮات داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن، ﮐﺎرآﻣﺪی اﯾﻦ ﻃﺮح را ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻗﺮار داد. اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ درﺑﺎره روش ﻫﺎی ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺘﻪ، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر، ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺤﺚ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد.
خلاصه ماشینی:
"به کارگیری اطلاعات برای حل مسئله،تجزیه و ترکیب اطلاعات،مهارتهایی است که باید با رعایت وابستگی و ارتباط طبیعی سرفصلها،بهطور دقیق در متن برنامه آموزشی قرار گیرد؛اما کامل کردن و حفظ یکپارچگی مهارتهای ارتباط و جستوجوی اطلاعات در داخل برنامه آموزشی که پیشتر بسیار مورد توه و تأیید بوده،با دشواریهایی روبروست.
تعریف سواد اطلاعاتی «سواد اطلاعاتی»مجموعهای از تواناییهای مورد نیاز افراد است، تا بتوانند زمانی را که به اطلاعات نیازمندند،تشخیص داده و قادر باشند اطلاعات راشناسایی و ارزیابی کرده و از آنها استفاده مؤثر کنند.
این روشن است که بسیاری از دانشجویان در هر دو گروه هرگز از کتابخانه یا اینترنت برای مشخص کردن و یافتن اطلاعات فنی استفاده نکننند،یا حتی آگاه باشند که میتواستند این کار را انجام دهند.
این تکالیف به من کمک کرد بیاموزم وقتی به اطلاعات نیاز دارم،چگونه از کتابخانه استفاده کنم؛ تجزیه و تحلیل پاسخها نشان داد 73 درصد دانشجویان به این گزینه پاسخ موافق و بسیار دادهاند.
2. این تکالیف مرا از وجود منابع اطلاعاتی شامل کتاب 7 نشریه،وبگاه و غیره آگاه کرد؛ 73 درصد دانشجویان به گزینه موافق و بسیار موافق اشاره کردند.
3. این تکالیف مهارتهای مرا در بهرهگیری از منابع کتابخانهای رشد داد؛ 62 درصد پاسخگویان به گزینههای موافق و بسیار موافق اشاره کردند،با این توضیح که برخی دانشجویان قبلا چگونگی استفاده از کتابخانه را میدانستند.
دومین موردی که اغلب به آن اشاره شده بود،تأثیرات سودمند این تکالیف و تمرینها در ارائه گزارش شفاهی در رابطه با موضوعات مورد تحقیق بود.
3 )TEBA(ygolonhceT dna gnireenignE rof draoB noitatiderccA .
1)9991(,ygolonhceT dna gnireenignE rof draoB noitatiderccA :eromitlaB .
noissimmoC noitatiderccA ygolonhceT ,ygolonhceT dna gnireenignE rof draoB noitatiderccA .
noissimmoC noitatiderccA ygolonhceT ,ygolonhceT dna gnireenignE rof draoB noitatiderccA ."