چکیده:
مقایسه باورها و عواطف خود نظم ده رشد در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز در مقاطع سنی مختلف، هدف این پژوهش بوده است. در این رابطه، الگوی برانداشتاتر (1984، 1989) به منظور بررسی اهداف زندگی افراد ملاک عمل بوده است. در این الگو پس از مشخص شدن اهداف زندگی فرد، فاصله او از هدف، میزان توان فرد در وصول به هدف، میزان تمایل به ایجاد تغییر در جهت وصول به هدف و در نهایت واکنش عاطفی و هیجانی او نسبت به تجارب گذشته و آینده خود، اندازه گیری می شود. به منظور انجام این پژوهش از یک نمونه 309 نفری دانشجوی دختر (138) و پسر (171) داوطلب که در سال تحصیلی 79-1378، به روش طبقه بندی نسبی گزینش شده بودند، استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که پنج نوع هدف اصلی زندگی که عبارتند از "هدف امنیت اجتماعی"، "هدف احترام و قدر و منزلت"، "هدف امنیت فردی"، "هدف مربوط به نیاز به دوستی و محبت اجتماعی" و "هدف امنیت اجتنابی"، وجود دارد. میزان قابل در دسترس بودن هر یک از این اهداف و قابلیت مهار آنها توسط شخص، و نیز تمایل به ایجاد تغییر در خود یا خانواده و یا محیط سیاسی، فرهنگی- اجتماعی برای دانشجویان متفاوت بود. نتایج نشان داد که دانشجویان در درجه اول به اهداف مربوط به امنیت فردی و اجتماعی در زندگی اهمیت می دهند و در راه رسیدن به این هدف فعالانه شرکت می کنند و با سطح انگیزش بالا میل به تغییر در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود دارند. و این تمایل در "پسران" به مراتب بیش از "دختران" است و در راه رسیدن به این هدف بسیار امیدوارانه عمل می کنند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج مربوط به سؤالات پژوهش:با توجه به اینکه در بخش اهداف خودنظمده زندگیپنج عامل شناسایی گردید و نیز با توجه به فرمولهای مطرحشده در الگو و محاسبهشاخصهای:1-باور شخص در حصول به اهداف زندگی (ADS)، 2-تمایل رد به تغییر دررفتار خود و خانواده و محیط اجتماعی (TCS)، 3-باور فرد نسبت به میزان مهار برای رسیدن بهاهداف (DCP)، 4-واکنش عاطفی نسبت به گذشته و آینده (DPA) چهار سؤال تحقیق در هریک از زمینههای چهارگانه یادشده مورد برسی قرار میگیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج حاکی از آن است که در مورد هدف نیاز به دوستی و محبت اجتماعی بین دختران وپسران تفاوت عمده وجود دارد و دختران این نیاز را جزء اهداف مهمتر زندگی خود نسبت به پسران قرار میدهند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)*سؤال دوم:آیا میزان باور دختران و پسران دانشجو دانشگاه شیراز در سنین مختلف به مهاراهداف زندگی متفاوت است؟ برای بررسی این سؤال نیز مثل سؤال اول در ابتدا به موضوع تأثیر احتمالی متغیرهایمداخلهگر پرداخته میشود.
بنابراین دانشجویان در درجه اول رسیدن به امنیت فردی برایشان مهم استو سپس امنیت اجتماعی،هرچند که هر دو در طبقه اهداف امنیتی قرار میگیرند،اما علیرغماهمیت فراوان این هدف در زندگی دانشجویان،بسیار از آن فاصله دارند و وصول بدان نیزچندان به تلاش آنها وابستگی نداشته و تحت مهار آنها نمیباشد(به ویژه برای دخترن)،هرچندکه از هدف امنیت اجتماعی این هدف را بیشتر تحت مهار خود میبیند.
sserP cimedacA:ogeiD na fo snoitacilpmi emoS:tnempoleved revo lortnoc laicos dna lanosreP."