چکیده:
با رواج جریانهای عرفانی کاذب و نحلههای تصوف باطل، شناخت دقیق عرفان اصیل شیعی ضرورتی دوچندان یافته است. مکتب عرفانی نجف اشرف، جامعترین مکتب عرفانی شیعی است که با شناخت آن میتوان سایر مکاتب عرفانی را محک زد. مقالة حاضر با بررسی چهار محور هدف، شاهراه، راهکارها و آثار و لوازم این مکتب به تبیین شاخصههای آن پرداخته و اموری از قبیل فناء ذاتی، معرفت نفس، لزوم ولایت، تعبد به شریعت، عشق، ضرورت استاد، علم و فقاهت، حضور در عرصة اجتماع و نداشتن آداب خاص را از شاخصههای آن برمیشمارد
خلاصه ماشینی:
"هدف در این مکتب فناء و لقاء الله و شاهراه وصول به آن معرفت نفس میباشد و در مرحلة راهکارها بر ولایت اهل بیت(، تعبد به شرع، عشق، استاد، رفق و مدارا و همراهی ذکر و فکر و مراقبه تأکید میورزد و دفاع از عرفان محییالدینی و حکمت صدرائی، همراهی سلوک با علم و فقاهت، حضور در عرصة اجتماع و نداشتن سلسله و آداب خاص از لوازم خاص آن میباشد که هریک از این امور نقطة افتراق این مکتب با برخی مکاتب دیگر است.
No. 1, Fall 2011 شیخ محمد بهاری، تذکرة المتقین، ص 179، 180 میرزا جواد ملکی تبریزی، لقاء الله، ص 247 سیدمحمدحسین حسینی طهرانی روح مجرد، ص 87 سیدمحمدحسین طباطبائی، المیزان، ج 6، ص 192 ـ 194 در مقدمه آیت الحق چنین نقل شده است: «مرحوم قاضی میفرمود: حاج سید مرتضی کشمیری به مقام توحید حق تعالی، عرفان محض ذات احدیت نرسیده بود.
محمدجواد نورمحمدی، شیخ مناجاتیان، ص 90 تذکرة المتقین، ص127 آقا سید جمال الدین اسدآبادی از شاگردان مرحوم حاج ملا حسینقلی همدانی بوده و مراتبی از سلوک را در محضر ایشان و رفاقت آیة الله حاج سید احمد کربلائی طی نمود ولی بعد ها از تحت تربیت ایشان خارج شده و راه مستقلی پیش گرفت «و فاصلههایی در کار ایشان مشاهده میشود»، با این حال تا آخر عمر آثار تربیتی مکتب مرحوم حاج ملا حسینقلی در او باقی بود ."