چکیده:
آموزش زنان روستایی گامی اثربخش در راستای توسعه ی پایدار روستایی است. هدف کلی این پژوهش توصیفی – پیمایشی، ارزشیابی آموزش های فنی حرفه ای غیررسمی زنان روستایی بود. جامعه ی آماری این پژوهش را زنان روستاهای شهرستان سنندج در استان کردستان تشکیل دادند و با محاسبه ی حجم نمونه ای معادل120 نفر با استفاده از جدول کرسجی و مورگان( krejcE,1980 Morgan ) از روش نمونه گیری چند مرحله ای استفاده شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن به وسیله ی پانل متخصصین تایید گردید. جهت تعیین پایایی پرسشنامه از روش آزمون مجدد استفاده شد و پایایی آزمون مورد تایید قرار گرفت. بر اساس یافته ها، تفاوتی معنادار بین مهارت پیشین و کنونی پاسخگویان در زمینه ی صنایع دستی پس از شرکت در برنامه های آموزش فنی و حرفه ای بدست آمد. بررسی تفاوت در تغییر دانش زنان روستایی بر حسب سطح تحصیلات، حاکی از آن بود که اختلافی معنی دار بین تغییر دانش زنان روستایی در سطوح گوناگون تحصیلی وجود دارد. با توجه این که هدف از اجرای این آموزش ها اشتغال زایی در راستای توسعه ی اقتصادی روستا می باشد، اما متاسفانه به علت محدودیت اعتبارات، نبود صرفه ی اقتصادی تولید در سطح خرد و... امکان اشتغال زنان روستایی در زمینه ی صنایع دستی بسیار محدود است. جهت برطرف شدن این معضل، تشکیل شرکت-های تعاونی زنان روستایی و شرکت های تعاونی فرش بافی در روستا پیشنهاد می شود.
خلاصه ماشینی:
"آنان تولید کنندگان و تبدیل کنندگان محصولات کشاورزی در نظام اقتصادی بوده و همچنین مدیران داخلی خانوادههای خود میباشند؛ بنابراین، ایجاد فرصتهای لازم برای آموزش زنان روستایی در جهت افزایش سطح دادهها و معلومات علمی و فنی آنان، از جمله اقدامهای بنیانی در فرآیند توسعهی روستایی است.
هدف دورههای آموزش فنی حرفهای برگزار شده در طول سالهای 1380 تا 1382 شامل موردهای زیر میباشد: - افزایش دانش زنان روستایی در زمینهی صنایع دستی - اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری زنان روستایی با توجه به اهداف عنوان شده، پرسشهای پژوهش زیر در این راستا مطرح میگردد: 1.
جدول5- مقایسهی تفاوت میانگینهای تغییر دانش زنان روستایی با سطح تحصیلات گوناگون با استفاده از آزمون توکی سطح تحصیلات حجم نمونه زیر گروه 1 2 بی سواد 21 1/15 تحصیلات ابتدایی 58 8/19 تحصیلات راهنمایی 9 6/17 تحصیلات متوسطه 32 4/27 پرسش سوم پژوهش: مشکلات زنان روستایی برای شرکت در دورههای آموزشی فنی حرفهای چه میباشد؟ بر اساس جدول 6، مشکلات زنان روستایی برای شرکت در دورههای آموزشی به ترتیب اولویت مشخص گردیده است که شامل: تناسب نداشتن برنامههای آموزشی با نیازها، همزبان نبودن مروج با زنان روستایی، مشکل نگهداری از کودکان، مردسالاری و جلوگیری مردان از مشارکت زنان، نامناسب بودن زمان برنامههای آموزشی، مهاجرت مردان به شهرها و افزایش حجم کار زنان میباشد.
- Budget and Planning Organization, 1974 یافتههای بدست آمده از پژوهش نشان داد که با توجه به کمبود امکانات ومنابع مالی، عدم صرفهی اقتصادی تولید در سطح خرد و عدم دسترسی به بازارهای خرید مواد اولیه و فروش تولیدات، امکان اشتغال زنان در زمینهی صنایع دستی در مناطق روستایی محدود میباشد."