خلاصه ماشینی:
"هزینه-های عمومی ثابت و هزینههای عمومی نسبی که با درجه سرعت تولید تغییرمیکند-تورم غیرعادی هزینههای عمومی ثابت روی قیمت تمام شده تاثیرفراوان دارد(از قبیل مخارج تبلیغاتی مهم)از طرف دیگر وسایل تولیدیکه بکار میروند گاهی زیاده از حد کهنه یا نسبت به تکنیکهای جدیدی کهموسسات رقیب بکار میبندند عقبمانده هستند(از قبیل ماشینهای مستعملخیلی کند کار و پرمصرف از لحاظ نیرو و مستلزم کارگر زیاد)بالاخره مهم-ترین جنبه سازمان تولید است که امکان نارسا بودن دارد یعنی عدم تمرکزکارگاهها و پراکندگی از لحاظ جغرافیائی که مستلزم حملونقل و جابجاکردنهای بیهوده-حیفومیل شدن مواد اولیه یا نیرو-عدم استفاده ازظرفیت کامل ماشینآلات است بطوریکه یک تغییر ساده در شرایط تدارکمواد اولیه سوخت یا برق ممکن است روی قیمت تمام شده تاثیر کند چنانچهموسسه معمولا از یک شبکه حملونقل جهت تهیه مواد اولیه استفاده میکنددر صورتیکه تعرفههای حملونقل افزایش یابد نیز همین نتیجه عاید می-گردد درباره قسمت تولید ضمنا باید گفت که عامل دیگری نیز بعنوان علتضعف وجود دارد و آن کافی نبودن مرغوبیت محصولاتی است که به بازارعرضه میشوند البته این موضوع نسبی است ولی موسسه موردنظر باید قیمتکالای خود را پائین بیاورد و یا جنس خود را بهتر کند وگرنه نخواهد توانستبه حیات خود اداه دهد."