چکیده:
اعطای جایزه به افراد و موسساتی که در جهت اعتلای سطح کیفیت تولیدات خویش موفق بودهاند، علاوه بر تشویق آنان به استمرار بهبود کیفیت، میتواند سبب افزایش توجه به کیفیت کالاها و خدمات در کشور و در نتیجه بسط و گسترش فرهنگ بهرهوری در جامعه بشود. مقاله حاضر به بررسی الگوهای جایزه کیفیت در کشورهای پیشرفته جهان و آثار مثبت آنها میپردازد. آگاهی از نتایج این تجارب، در جهتگیریهای سیاستگذاران بخشهای عمومی و خصوصی تاثیر میگذارد و احتمالا به سمتگیری سیاستهای هدایتی و حمایتی درباره افزایش کیفیت، منجر میشود.
خلاصه ماشینی:
"تأکید این نوشتار بر اقدام خاصی است که برای اعتلای سطح کیفیت کالاهای ژاپنی از طریق در نظر گرفتن جایزه کیفیت،انجام شده است.
تبعات مثبت اقدام ژاپن سبب شده که سایر کشورهای جهان نیز به این مهم بیندیشند و با فاصله زمانی نسبتا طولانی به تقلیداز ژاپن،جوایز خاصی را برای افزایش و بهبود کیفیت تولیدات خویش در نظر بگیرند.
در سنجش میزان تأکید بر رضایت مشتری به عواملی از قبیل میزان آگاهی دربارۀ وضعیت مشتریان،برقراری ارتباطات مؤثر با (به تصویر صفحه مراجعه شود) مشتریان،ارزیابی رضایت مشتریان در مقایسه با رقبا،و سهم بازار توجه شده و در مورد نتایج مالی و بازرگانی نیز،بهبود حاصله در کیفیت کالاها و خدمات،تغییر در هزینهها و درآمدهای مؤسسه و آثار مفیدی که بر عملکرد عرضهکنندگان مواد،حاصل گردیده مدنظر قرار گرفه است.
در مدل اروپایی،سیاستها و خطمشیهای مدیریتی و آثار آن بر جامعه مورد توجه قرار گرفته و علاوهبر رضایت مشتری و نایج مالی و بازرگانی،به مسؤولیت اجتماعی مؤسسات نیز عنایت شده است.
جایزۀ بالدریج در برههای از زمان مطرح شد که صنایع آمریکا مرحلۀگذار از بحران اقتصادی دهۀ هشتاد را طی کرده و به دنبال کسب مزیت رقابتی در بازارهای جهانی بودند و در این جهت بود که دولت آمریکا سیاست مناسبی را جهت هدایت فعالیتهای مؤسسات آمریکایی برای آموزش و اعمال اصول مدیریت کیفیت فراگیر اتخاذ نمود.
03-82 :9891 yraunaJ ,lortnoC ytilauQ rof yteicoS naciremA fo lanruoJ ,ssergorP ytilauQ",erapmoC yehT woH :drawA egirdlaB dna ezirP gnimeD ehT",yelooD niveK dna divaD ,hsuB .
loV ,lortnoC ytilauQ rof yteicoS naciremA fo lanruoJ ,ssergorP ytilauQ",sdrawA ytilauQ naeporuE dna ,egirdlaB ,gnimeD ehT"seveN ."