چکیده:
زمینه و هدف: با اهمیت یافتن دانش در عصر حاضر و اشتیاق سازمانها برای پیادهسازی مدیریت آن بهعنوان ابزاری برای بقا و بالندگی، لزوم بهکارگیری مکانیسمی برای هدایت این تلاشها در مسیری درست، احساس میشود و ارزیابی سطح مدیریت دانش، چنین امکانی را فراهم میکند. این موضوع به خصوص برای سازمانهای دانشی نظیر دانشگاهها، دارای اهمیت حیاتی است. هدف این پژوهش ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاه علوم انتظامیاست. روش: این پژوهش به دو شیوه اسنادی و پیمایشی انجام و به کمک ابزارهای فیشبرداری و پرسشنامه محققساخته اطلاعات آن جمعآوری گردید؛ برای روایی ابزار تحقیق از نقطه نظرات اساتید مجرب و صاحبنظر در مدیریت دانش استفاده گردید؛ پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (92/0=α) مورد تایید قرار گرفت. دادههای به دست آمده از طریق آمارههای توصیفی و استنباطی (آزمون t استیودنت و فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: دانشگاه علوم انتظامیدر هیچکدام از ابعاد تشخیص، تحصیل، بهکارگیری، اشتراک، توسعه و نگهداری دانش دارای وضعیت ایدهآل نیست. بین ابعاد مدیریت دانش در این دانشگاه با سایر دانشگاهها نیز تفاوتهایی وجود دارد. نتایج: سطح مدیریت دانش در ابعاد ششگانه آن در دانشگاه علوم انتظامی با وضعیت مطلوب فاصله به نسبت زیادی دارد؛ همچنین این دانشگاه در شرایط فعلی و بهطور نسبی در بین ابعاد مدیریت دانش، بهترین وضعیت را در تشخیص دانش و ضعیفترین وضعیت را در تحصیل دانش مورد نیاز خود دارد. با توجه به نتایج این تحقیق، دانشگاه علوم انتظامی باید با برنامهریزی مناسب و تعامل با مراکز علمیمعتبر بهدنبال تقویت این ابعاد باشد.
خلاصه ماشینی:
"loT tnemssessA tnemeganaM egdelwonK &%01403EMMG014G% که نقاط قوت سازمان را در مدیریت دانش آشکار میسازد.
(IPMK)xednI ecnamrofreP tnemeganaM egdelwonK فان،فنگ،سان و او(2009)1در پژوهشی با عنوان>>ارزیابی قابلیت مدیریت دانشسازمانها<<قابلیتهای مدیریت دانش سازمان را در دو بسته قابلیتهای ساختاری شاملفناوری،ساختار و فرهنگ و قابلیتهای فرآیندی شامل کسب،تبدیل،بهکارگیری وامنیت دانش،مورد توجه قرار میدهد و چارچوبی برای ارزیابی قابلیت مدیریت دانشارائه مینماید.
براین اساس،در پژوهش حاضر برای ارزیابی سطح مدیریت دانش،با مبنا قراردادن الگوی پیشنهادی الوانی و شاهقلیان(1384)،پرسشنامهای برای ارزیابی وضعیتمدیریت دانش در دانشگاهها طراحی گردیده و با اجرای آن،وضعیت مدیریت دانش دردانشگاه علوم انتظامی مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است؛بنابراین مدل مفهومی(نمودار 1)و فرضیههای تحقیق به شرح زیر بیان میگردند: *دانشگاه علوم انتظامی به لحاظ>>تشخیص دانش<<دارای وضعیت مناسبی نیست.
نتایج آزمون t استیودنت جهت بررسی بعد تحصیل دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به جدول 5 مشخص میگردد در آزمون بعد تحصیل دانش،فرض صفر ردنمیگردد و این بعد دارای وضعیت نامناسبی است و فرضیه دوم تائید میگردد.
همان طور که از نتایج مشخص است،در آزمون بعد بهکارگیری دانش فرض صفر ردنمیگردد،بنابراین دانشگاه علوم انتظامی در این بعد دارای وضعیتی نامناسب است وفرضیه 5 تایید میگردد.
نتایج آزمون t استیودنت جهت بررسی بعد نگهداری دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%01404EMMG014G% از جدول 9 مشخص میگردد که در آزمون بعد نگهداری دانش،فرض صفر رد نمیگرددو این بعد دارای وضعیت نامناسبی است و فرضیه ششم تائید میگردد.
snoitulos MK etaulave strepxe wen eht-latipac lautcelletni dna tnemeganam egdelwonK."