چکیده:
زمینه و هدف: هماهنگی ساختار با فناوری از جمله عواملی هستند که میتواند در بهبود عملکرد مؤثر باشد. به همین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی فناوری موجود در معاونت آموزش دانشگاه علوم انتظامی و بررسی تأثیر هماهنگی ساختار با فناوری بر عملکرد آن معاونت در سال 1389 به منظور ارائه یک ساختار مناسب در معاونت آموزش انجام شده است. این هماهنگی و تأثیر آن بر عملکرد در قالب 4 فرضیه پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت. روش: نوع تحقیق، کاربردی و از نظر روش تحقیق به صورت توصیفی ـ پیمایشی بود. به منظور بررسی فرضیهها، کلیه کارکنان معاونت آموزش دانشگاه علوم انتظامی در تحقیق شرکت داده شده و از طریق پرسشنامه در قالب 20 سوال، دادههای لازم جمعآوری و پس از توصیف، رابطه متغیرها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سوالات پرسشنامه با استفاده از سوالات استاندارد، تدوین و با استفاده از نظر کارشناسان، روایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (79/0= α). یافتهها: نتیجه تحقیق نشان داد بین فناوری و ساختار سازمانی رابطه معناداری وجود دارد و فناوری موجود، فناوری پیچیده است که ساختار مناسب با آن ساختار بسیار ارگانیک میباشد. نتیجهگیری: برای داشتن عملکرد مطلوب با فناوری موجود، ساختار بسیار ارگانیک مناسب میباشد و در این راستا، پیشنهادهایی نیز ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"به همین منظور،تحقیق حاضر با هدف بررسی فناوری موجود در معاونت آموزش دانشگاه علوم انتظامی وبررسی تأثیر هماهنگی ساختار با فناوری بر عملکرد آن معاونت در سال 1389 به منظور ارائه یک ساختارمناسب در معاونت آموزش انجام شده است.
به منظور بررسیفرضیهها،کلیه کارکنان معاونت آموزش دانشگاه علوم انتظامی در تحقیق شرکت داده شده و از طریقپرسشنامه در قالب 20 سوال،دادههای لازم جمعآوری و پس از توصیف،رابطه متغیرها با استفاده از ضریبهمبستگی پیرسون مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
از آن جایی که استفاده از فناوری مناسب با ابعاد ساختار سازمانی میتواند در بهبود عملکرد سازمان مؤثرباشد،این سوال مطرح میگردد که تناسب فناوری موجود با ساختار سازمانی دانشگاه علوم انتظامی در راستای عملکرد مطلوب چه میزان است؟به منظور بررسی دقیقتر این موضوع،در این تحقیق معاونت آموزش دانشگاهعلوم انتظامی به عنوان جامعه آماری در کانون توجه قرار گرفته و در صدد آن بوده است تا به این سوال پاسخ دهد:آیا تناسب ساختار و فناوری موجود معاونت دانشگاه علوم انتظامی بر عملکرد آن مؤثر است؟ به عبارت دیگر،در تحقیق حاضر میخواهیم فناوری موجود معاونت آموزش دانشگاه علوم انتظامیرا تعیین و سپس ساختار مناسب با آن را معرفی نماییم تا حسب مورد نسبت به انجام اقدامات لازم درجهت تعدیل ساختار سازمانی این معاونت به سمت عملکرد مطلوب اقدام شود.
2. با توجه به پاسخ گزینههای مربوط،میانگین به دست آمده،در خصوص ساختار مناسب برای فناوریهنری 3/2 میباشد که این رقم بیانگر آن است که بعد از فناوری پیچیده،فناوری هنری بیشتریناستفاده را در معاونت آموزش دانشگاه دارد و در این رابطه هم،ساختار ارگانیکی مناسب فناوریهنری است."