چکیده:
تحولات قرن بیستویکم، جهانیشدن بازار و بهوجود آمدن شیوههای جدید تجارت تحتتأثیر پیشرفت سریع و همهجانبه علم و فناوری، بسیاری را به این باور رسانده که جهان وارد «عصر اطلاعات» شده است. در بازار فعلی، با ظهور اقتصاد دانشبنیان و هجوم اطلاعات، تجارتالکترونیک به روشی جدید بدل شده و شهرت فراوانی پیدا کرده است. علیرغم مزایای بیشمار تجارتالکترونیک، بنگاههای کوچک و متوسط تمایل چندانی به پذیرش این شیوهی نوین تجارت ندارند که باتوجه به نقشی که این بنگاهها در تمام اقتصادها بازی میکنند، سزاوار توجه جدی است. در این مقاله تلاش شده است تا با شناخت عوامل اثرگذار بر پذیرش تجارتالکترونیک توسط بنگاههای کوچک و متوسط، مزایا و محدودیتهایی که تجارتالکترونیک برای بنگاههای کوچک و متوسط بههمراه دارد، شناخته و بیان شود.
خلاصه ماشینی:
"اسکاپولا (2009) 1 پس از بازبینی کامل ادبیات عوامل اثرگذار بر پذیرش تجارتالکترونیک در بعد تکنولوژیکی بنگاههای کوچک و متوسط را مزیتهای نسبی نظیر مزایا و موانع درک شده و فناوریهای مربوط به تجارتالکترونیک دانست و در بعد سازمانی حمایت مدیریت ارشد، ویژگیهای مدیرعامل، دانش و نگرش کارکنان از سیستمهای اطلاعاتی و محدودیت منابع نظیر منابع مالی و انسانی معرفی میکند.
آیا این بدین معنی است که Scupola (2009) مدیران و مالکان بنگاههای کوچک و متوسط اهمیت استراتژیک تجارتالکترونیک را در تجارت درک نکردهاند یا بدین معنی که آنها با موانع زیادی برای پیادهسازی تجارتالکترونیک مواجه شدهاند؟ (Grandon & Pearson, 2004: 198) آمادگی سازمانی با دو آیتم سروکار دارد؛ الف) منابع مالی و تکنولوژیکی که ممکن است در دسترس شرکت باشند، ب) میزان مطابقت و سازگاری تجارتالکترونیک با فرهنگ و ارزشها و فعالیتهای کاری ارجح شرکت دارند (زیربنای تکنولوژی موجود، و اشتیاق مدیریت ارشد در پذیرش تجارتالکترونیک) (Grandon & Pearson, 2004: 202).
در همین راستا، اسکاپولا (2009) مدلی را برای عوامل اثرگذار بر پذیرش تجارتالکترونیک توسط بنگاههای کوچک و متوسط بهوجود آورد که عوامل را به سه گروه سازمانی (حمایت مدیریت ارشد، دانش و نگرش کارکنان، محدودیت منابع)، محیطی (نقش دولت، زیرساختهای حمایتی) و تکنولوژیکی (مزیت نسبی تجارتالکترونیک، موانع و منافع، تکنولوژیهای مرتبط) تقسیم میکند."