چکیده:
توجه ویژه به وضعیت روانشناختی کارکنان، موضوع جدید و تازهای نیست و یکی از جدیدترین پدیدههایی که در این حیطه مورد توجه قرارگرفته است، موضوع هیجان و هوشعاطفی است. هوشعاطفی مجموعه گستردهای از مهارتها و خصوصیات فردی را دربرمیگیرد. افراد با داشتن این آگاهیها میتوانند عواطف و رفتار خود را بهتر کنترل کنند، دیگران را بهخوبی درک کنند و با آنها ارتباط بگیرند. امروزه در دنیای کسبوکار، هوشعاطفی بهعنوان ابزاری برای سنجش موفقیت سازمان و کارکنان معرفی میشود. طی دهههای اخیر، "هوشعاطفی" بهطور فزایندهای مورد توجه مدیران و نظریهپردازان سازمانی قرارگرفته است، بهطوریکه تحقیقات بسیاری در زمینه شناخت عوامل مؤثر بر آن و همچنین نتایج حاصل از تأثیرگذاری این مفهوم جدید بر نگرش، رفتار و عملکرد افراد در محیطهای سازمانی انجام شدهاست. در این مقاله ابتدا برای ایجاد شناخت و درک درست و مناسبی پیرامون مفهوم هوشعاطفی، مبانی نظری، اهمیت و تعاریف آن مطالبی بیان میشود و در ادامه مدلهای مطرح شده دراینزمینه همچون مدل توانمندیهای گلمن و مدل سالووی و مایر را مرور مینماییم و درنهایت به شیوههای اندازهگیری هوشعاطفی میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"مدیریت روابط 5 : آیا مدیر میتواند ارتباطات خود با دیگران را بهطور مؤثر و سازندهای مدیریت کند و به سمت نتایج مثبت هدایت کند؟ (Moon, 2010: 878) Mixed Model of Emotional Intelligence Self-Awaeness Self-Management Social Awareness Relationship Management توانمندیها مؤلفههای هوشعاطفی توانمندیهای فردی خودآگاهی - خودآگاهی عاطفی: شناسایی احساسات خود و درک تأثیر آنها - خودارزیابی دقیق: شناخت نقاط قوت و محدودیتهای خویش - اعتمادبهنفس: درک مناسب از ارزشها و تواناییهای فردی خود مدیریتی - خودکنترلی احساسی: مهار کردن هیجانات مخرب و تنشها - خلوص: نشان دادن صداقت، همبستگی و وفاداری - سازگاری: انعطافپذیری در برخورد با تغییرات - وجدان: قبول مسئولیت عملکرد فردی - نوآوری: تمایل به استفاده از فرصتها - خوشبینی: قابلیت دیدن نیمه پر لیوان توانمندیهای اجتماعی آگاهی اجتماعی - همدلی: درک عواطف دیگران و درک دیدگاههای آنان - هوشیاری سازمانی: فهم روندهای عاطفی گروه و روابط قدرت - خدمت محوری: شناسایی نیازهای دیگران برای خدمت رسانی مدیریت روابط - توسعه توانایی دیگران: تقویت توانایی دیگران از طریق بازخورد - رهبری القایی: هدایت و ایجاد انگیزه همراه با بینش قانعکننده در دیگران - تأثیر: بهکاربردن تاکتیکهای اثربخش برای متقاعدسازی دیگران - واکنش نسبت به تغییر: پیشگامی در تغییر - مدیریت تعارض: برطرف کردن اختلافنظرها - کارگروهی و تشریک مساعی: کارکردن با افراد از طریق اهداف مشترک جدول شماره(2) مدل توانمندیهای عاطفی گلمن منبع : (هادیزاده مقدم و فرجیان، 1387: 136) مدل هوشعاطفی بار- آن: بار- آن با طرح این سؤال که "چرا بعضی مردم نسبت به دیگران در زندگی موفقترند؟" مطالعات در زمینهی هوشعاطفی را آغاز و آزمون هوشعاطفی را طراحی کرد."