چکیده:
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر حافظه بینایی بود. روش: این مطالعه به صورت آزمایشی انجام شد. 30 دانشجو در دو گروه آزمایش و پلاسیبو مورد بررسی قرار گرفتند. دانشجویان هر دو گروه (آزمایشی و پلاسیبو) در دو مرحله پیش و پس از آموزش با پرسشنامه خردهآزمون حافظه بینایی وکسلر مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج بیانگر این بود که بعد از 20 جلسه آموزش نوروفیدبک، در گروه آزمایش بهبود چشمگیری در حافظه بینایی دیده شد. دو گروه تفاوت معنی داری ازنظر حافظه بینایی داشتند. نتیجهگیری: نوروفیدبک شرطی سازی کنشگر امواج مغزی است که از طریق آن افراد یاد می گیرند به صورت ارادی امواج مغزی خود را کنترل کنند و از طریق آن عملکرد خود از جمله حافظه را افزایش دهند.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی نوروفیدبک برحافظه بینایی Effects of neurofeedback on visual memory تاریخ دریافت:1388/10/15 تاریخ پذیرش:1389/6/2 زلیخا قلیزاده؟؟؟،جلیل باباپور خیر الدین1،رضا رستمی2،منصوربیرامی3،حمید پورشریفی4 کیده: {IBمقدمه:هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک برحافظهبینایی بود.
بنابراینروشها و تکنیکهایی که بتوانند حافظه را بهبود نوروفیدبکاهمیت زیادی برخوردارند،در این میان نوروفیدبک (Neurofeedback) یکی از تکنیکهای نوین است که اخیراحهت تقویت حافظه مورد استفاده قرار میگیرد.
در تحقیقی که با استفاده از نوروفیدبک صورت گرفت نتایج نشانداد که آزمودنیهایی که قادر بودند فعالیت دوک خواب را افزایشدهند بهبود شبانه در عملکرد حافظه اخباری نشان دادند[20].
نمونه شامل 30 نفر از این جامعه است کهبه صورت هدفمند از دانشجویان دانشگاه تبریز انتخاب شدند وبه طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و پلاسیبو قرار گرفتند.
افتهها به منظور بررسی این فرضیه که آموزش نوروفیدبک برافزایشحافظه بینایی در دانشجویان تأثیر میگذارد،نمرات حافظه بیناییدانشجویان در مراحل پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش وکنترل با هم مقایسه شد.
آموزش نوروفیدبک برتتا و ریتم حسی-حرکتی دانشجویان نشانداده که کاهش تتا و افزایش ریتم حسی-حرکتی باعث بهبودچشمگیر حافظه دانشجویان در تست میانین دیداری-شنیداری ونیز کاهش چشمگیر زمان واکنش در آنها میگردد[4].
H. Learned self-regulation of EEG frequency components affects attention and event- related brain potentials in humans.
A. Changes after EEG biofeedbackand cogitive retraning in adults with mild traumatic brain injury and attention deficit hyperactivity disorder.
Neurofeesback,a new horizon in treatment of attention deficit hyperactivity disorder(ADHD),traning mind to concentrate and self regulate naturally without medication.
R. Quantitative analysis of EEG in boys with attention-deficit/hyperactivity disorder:a controlled study with clinical implication."