چکیده:
عامل کلیدی موفقیت سازمان در به منظور دستیابی به سود بالقوه اش، شناخت ارتباط بین بهای تمام شده و ارزش ایجاد شده برای مشتریان است. هدف این تحقیق تعیین چگونگی شناسایی روابط بین بهای تمام شده یک محصول و ارزش از دیدگاه مشتری از طریق طرح و به کارگیری الگوی ایجاد ارزش (VCM) است. این تحقیق از نوع مطالعه موردی، و از روش پیمایشی استفاده شده است. در این تحقیق بر مبنای الگوی ایجاد ارزش، هزینه های شرکت برحسب ارزش افزا، فاقد ارزش افزوده ولی مورد نیاز و ضایعات طبقه بندی شده است. هم چنین توازن بین میزان تمایل مشتری برای پرداخت در برابر دریافت مجموعه ویژگیهای ارزش محصول (ارزش) و بهای تمام شده ای که شرکت برای فراهم کردن این خواسته ها تحمل می کند، ارزیابی و بر اساس این موازنه، ضرایب ارزش هر یک از ویژگیها محاسبه شده است. نتایج این تحقیق به مدیران در تعیین فعالیتهایی که برای توسعه مزایای رقابتی بایستی در کانون توجه قرار گیرد. به علاوه این مقاله در حالی که بخشی از ادبیات در حال پیدایش مدیریت هزینه استراتژیک است، دانش کنونی ارتباط بین بهای تمام شده و ارزش را نیز توسعه می دهد.
خلاصه ماشینی:
"3- در بخش تحلیل هزینهها در الگوی اصلی، همانگونه که هزینهها و فعالیتهای هر دایره به سه دسته ارزشافزا، فاقد ارزش افزوده تجاری و ضایعات تقسیم شده است، هزینههای منتسب به هر ویژگی نیز به همین ترتیب ساختاربندی میشود در حالیکه انتساب هزینهای فاقد ارزش افزوده تجاری و ضایعات به ویژگیهای محصول، ارزش اطلاعاتی خاصی ندارد و نیز در تحلیلها نیز مورد استفادهای ندارد؛ یعنی به عنوان فرض مثال چنانچه ما بدانیم چه میزان از فعالیتهای اضافی در راستای تحصیل و ویژگی به وقوع پیوسته کمکی به ما در رفع این مشکل نمیکند؛ بلکه این مطلب مهم است که بدانیم چه فعالیتهای اضافی در دوایر مختلف تولیدی واقع شده است و با کنترل این فعالیتها توسط سرپرستان دوایر، به رفع آنها اقدام کنیم.
اگرچه نتایج این مطالعه، بیانگر این است که ضرایب ارزش تعریف شده در الگوی ایجاد ارزش، میتواند در شناسایی و تعیین حوزههای هدف شرکت کمک کند و ماهیت این مطلب نیز مستقیما قابل درک است برای ارزیابی صحیح از توان بهبود عملکرد مالی شرکت، نیاز است پویایی رقابت در صنعت و به دنبال آن چرخه عمر محصول، اندازه بازار و شدت رقابت در بازار نیز در نظر گرفته شود.
همچنین، ضرایب بیشتر از متوسط، چنانچه با رضایتمندی فراوان مشتری ترکیب شود، میتواند شرکت را برای تمرکز بر بخشهای خاصی هدایت کند که مزایای رقابتی را برای شرکت در پی دارد، تحلیل ضرایب ارزش، علاوه بر این موارد، میتواند بهعنوان ابزاری به منظور ارزیابی عملکرد مدیریت شرکت در گذشته مورد استفاده واقع شود؛ زیرا نتایج، مجموعه سرمایهگذاریهای انجام شده را در قالب ویژگیهای ارزش مشتری ارائه میکند."