چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت تدریس درس ریاضی پایه چهارم در شهر اصفهان است. به این منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 70 کلاس درس ریاضی پایه چهارم از پنج ناحیه آموزش و پرورش با بهره گیری از سیاهه ارزیابی کیفیت تدریس ون دی گریفت (2007) مورد بررسی قرار گرفتند. این ابزار که یک سیاهه ارزیابی کیفیت تدریس درس ریاضی در سال 2007 با بررسی تمام ابزارهای اندازه گیری کیفیت تدریس که از سال 1960 ساخته شده بود تهیه گردیده و در چهار کشور هلند، آلمان، انگلستان و فنلاند هنجاریابی شده است. در این پژوهش این سیاهه با کمی تغییر مورد استفاده قرار گرفته است. مشاهده گران به منظور بهره گیری از این ابزار اندازه گیری، آموزش دیده اند و طی مشاهده و ارزیابی کیفیت تدریس، آن را مورد استفاده قرار دادند. نتایج نشان داد که کیفیت تدریس درس ریاضی پایه چهارم از وضعیت مطلوب برخوردار نیست؛ از مجموع پنج کیفیت تدریس، دو مولفه ایجاد جو یادگیری با امنیت و بر انگیزاننده در کلاس و مدیریت کارآمد کلاس داری وضعیتی بالاتر از سطح متوسطه و مولفه های وضوح تدریس، متناسب سازی تدریس و راهبردهای یاددهی - یادگیری دارای وضعیتی کمتر از سطح متوسط بودند. همچنین، از میان مولفه های ذکر شده مولفه جو یادگیری با امنیت و برانگیزاننده در کلاس دارای بیشتر مقدار میانگین و مولفه متناسب سازی تدریس دارای کمترین مقدار میانگین بودند.