چکیده:
هدف از انجام دادن این پژوهش علاوه بر مقایسه تاثیر روش های یادگیری مشارکتی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی در درس جغرافیا و ماندگاری آموخته ها، بررسی تاثیر آموزش اصول گفتگو بر اثر بخشی بیشتر روش یادگیری، مشارکتی بوده است. روش تحقیق این بررسی از نوع نیمه آزمایشی بوده که با استفاده از اندازه گیری مکرر درگروه های آزمایش و کنترل انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پسر پایه پنجم مدارس ناحیه 2 ارومیه در سال تحصیلی 87 - 86 بوده اند. عده آنان 2494 نفر بوده که از میان آنها 51 نفر در قالب سه کلاس به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده اند. دو گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ای به شیوه مشارکتی آموزش دیدند و یکی از این گروه های آزمایشی علاوه بر آن، از سه جلسه آموزش تحت عنوان آموزش اصول گفتگو نیز برخوردار شد. داده ها در دو بخش با تحلیل کوواریانس و اندازه گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. قسمت اول تحلیل نشان داده که تفاوت میان روه های آزمایش و کنترل با 95 درصد اطمینان معنادار است، اما میان خود گروه های آزمایش تفاوت معنادار نیست. قسمت دوم تحلیل نشان داد که ماندگاری آموخته ها در گروه های آزمایش نسسبت به گروه کنترل بیشتر است و تفاوت با همان میزان اطمینان معنادار شد.