چکیده:
هدف تحقیق بررسی نگرش دانشآموزان دختر و پسر سالهای سوم دبیرستان و پیشدانشگاهی ناحیه یک آموزش و پرورش شهر شیراز درباره کتابخانه مدرسه بود. جامعة آماری پژوهش را دانش آموزان پسر شاغل به تحصیل در 72 مرکز آموزشی و دانشآموزان دختر شاغل به تحصیل در 78 دبیرستان در ناحیه یک آموزش و پرورش شهر شیراز تشکیل میداد. نگرش دانشآموزان نسبت به کتابخانه به چندین زیرمقیاس و مقوله که همگی روی هم نگرش کلی دانشآموزان نسبت به کتابخانه مدرسه خود را تشکیل میدادند تقسیم شد و علاوه بر سنجش دیدگاه دانشآموزان نسبت به هر یک از مقولهها و نگرش کلی آنان، تأثیر دو متغیر جمعیت شناختی جنسیت و پایة تحصیلی آنان نیز بر عقایدشان مورد بررسی قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"مقولههای مورد بررسی در این تحقیق عبارتند از: ضرورت وجود کتابخانه در مدرسه، وضعیت فیزیکی کتابخانه، مجموعهسازی کتابخانه، وضعیت کارکنان کتابخانه، کیفیت خدمات کتابخانه، فعالیتهای کتابخانه جهت افزایش میزان مطالعه، فعالیتهای جنبی کتابخانه، زمان استفاده از کتابخانه، تجهیزات کتابخانه، میزان حمایت مدیران در تامین منابع و اطلاعات کتابخانه و هزینههایی که صرف تهیة منابع میشود که همگی روی هم تشکیلدهندة مفهوم نگرش کلی دانشآموزان نسبت به کتابخانة مدرسه است.
آزمون tگروههای مستقل جهت تعیین تفاوت میان نگرش آزمودنیهای دو پایه تحصیلی در مورد مقولات مختلف و نگرش کلی آنها در مورد کتابخانه مدرسه مقوله پایة تحصیلی تعداد میانگین انحراف استاندارد t df P لزوم وجود کتابخانه سوم 198 99/3 09/1 5/2 312 013/0 پیشدانشگاهی 116 28/4 92/0 وضعیت فیزیکی کتابخانه سوم 198 62/2 95/0 22/0 312 NS پیشدانشگاهی 116 64/2 87/0 مجموعه کتابخانه سوم 198 45/2 89/0 24/1 312 NS پیشدانشگاهی 116 32/2 81/0 کارکنان کتابخانه سوم 198 73/2 97/0 49/1 312 NS پیشدانشگاهی 116 56/2 95/0 خدمات کتابخانه سوم 198 52/2 86/0 91/0 312 NS پیشدانشگاهی 116 43/2 85/0 فعالیتهای کتابخانه جهت افزایش مطالعه سوم 198 24/2 17/1 39/0 312 NS پیشدانشگاهی 116 18/2 10/1 برنامههای جانبی سوم 198 99/1 15/1 27/1 312 NS پیشدانشگاهی 116 82/1 10/1 زمان استفاده از کتابخانه سوم 198 04/2 2/1 28/0 312 NS پیشدانشگاهی 116 2 18/1 تجهیزات کتابخانه سوم 198 95/1 15/1 35/0 312 NS پیشدانشگاهی 116 91/1 09/1 حمایت مدیران سوم 198 54/2 2/1 3/2 312 022/0 پیشدانشگاهی 116 22/2 1/1 بودجه کتابخانه سوم 198 24/2 1/1 32/0 312 NS پیشدانشگاهی 116 29/2 2/1 نگرش کلی سوم 198 48/2 75/0 69/0 312 NS پیشدانشگاهی 116 42/2 7/0 از مفاد جدول شمارة 5 نتایج ذیل استنتاج میشود: الف) دانشآموزان پیشدانشگاهی به لزوم وجود کتابخانه در مدارس اعتقاد بیشتری دارند و تفاوت حاصله در سطح 1."