چکیده:
بحث قاضی شدن زن نخستین بار شیخ طوسی به صراحت در دو کتاب الخلاف و المبسوط، به تبع اهل سنت، مطرح کرد. شیخ طوسی به عنوان یکی از نقاط عطف در تاریخ فقه امامیه، در گسترش کمی و کیفی فقه نقش زیادی داشته است.محقق با اتخاذ روش تاریخی، سؤالات زیر را طرح و تاملی بر ادله شیخ طوسی دارد: چرا شیخ طوسی در این مساله به «اجماع» استناد نکرد؟ چرا شیخ طوسی به ظاهر آیه شریفه: « الرجال قوامون علی النساء . . » استناد نکرد؟ اعتبار تاریخی حدیث مورد استناد شیخ در این مساله تا چه اندازه ای است؟ اصل «عدم جعل قضا» برای زن که اصلی ترین دلیل وی را تشکیل می دهد چگونه قابل تحلیل است؟ تمرکز بر روش طرح مساله، چینش داده ها، ارائه مبانی و نتایج حاصل از آن در این مساله، «صورت» مناسبی برای پرداختن به «محتوا» و تحلیل مساله بر اساس مبانی اصولی به شیوه فقه جواهری در سایر مباحث و مسائل فقهی فراهم می کند.
propounded by Shaykh Ṭūsī in his Al-Khilāf and Al-Mansūṭ، following the Sunnī's example. As one of the dignitary figures in the history of Imāmī jurisprudence، Shaykh Ṭūsī has played a great role in the qualitative and quantitative development of jurisprudence. Adopting a historical methodology، the researcher raises the following questions and deliberates on Shaykh Ṭūsī's arguments: Why did Shaykh Ṭūsī not make reference to "consensus" (ijma‘) in this issue? Why did Shaykh Ṭūsī not make reference to the outer aspect of the noble āya: ﴾Men are managers of the affairs of women﴿? [The Qur’an، 4: 34] To what extent is the historical validity of the ḥadīth referred to by Shaykh Ṭūsī? How analyzable is the principle of "non-fabrication of judgment" for a woman، which forms her most significant reason?
Concentration on how to raise the issue، arrangement of the data، presentation of the fundamentals، and the achieved results of this issue، provide a suitable "form" for dealing with the "content" and analysis of the issue according to basic principles by the method of Jawāhirī jurisprudence in other jurisprudential discourses and issues.