چکیده:
هدف اصلی این نوشتار شناسایی و اولویتبندی شاخصهای موفقیت در بازاریابی کتابهای دانشگاهی است. با انجام مطالعههای مختلف و بررسی پیشینة موضوع، تصمیمهای راهبردی و آمیختة بازاریابی بهعنوان عوامل محیط داخلی و تکنولوژی و زمان نیز بهعنوان عوامل محیط بیرونی تأثیرگذار کسبوکار در نظر گرفته شد. جامعة آماری، ناشران تهرانی و تعداد نمونة آماری 220 نفر میباشد. انتخاب ناشران به روش تصادفی ساده صورت گرفته و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه بهطور صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از ضریب همبستگی اسپیرمن و فریدمن استفاده شده است. نتایج رتبهبندی عناصر به ترتیب: موقعیتیابی 048/6، محصول 876/5، زمان 621/5، مکان 308/5، فناوری 161/5، ترفیع 899/4، قیمت 694/4، هدفگذاری، 154/4 و بخشبندی 237/3 میباشد.
خلاصه ماشینی:
"رتبة ابعاد قیمت ردیف نام متغیر میانگین رتبه رتبه در فرضیه رتبه در بین متغیرهای پژوهش 1 قیمتگذاری اضافه بها 982/19 5 56 2 قیمتگذاری برای تأمین بازده هدف 799/33 1 11 3 قیمتگذاری بر اساس ذهنیت خریدار 619/29 3 29 4 قیمتگذاری بر اساس فایده برای مشتری 736/32 2 16 5 قیمتگذاری بر اساس نرخهای جاری (رقبا) 591/23 4 51 فرضیة 7: رتبة ابعاد مکان متغیرهای مربوط به مکان: سهولت دسترسی به کتابفروشیها، نزدیکی کتاب فروشیها به مراکز دانشگاهی، استفاده از کانال صفر سطحی، یک سطحی و دوسطحی و چیدمان قفسه و ظاهر فروشگاهها میباشد که از نظر پاسخدهندگان رتبة متغیرهای یادشده در این فرضیه و کل پژوهش به شرح زیر است: جدول 9.
رتبة ابعاد زمان ردیف نام متغیر میانگین رتبه رتبه در فرضیه رتبه در بین متغیرهای پژوهش 1 کاهش یا افزایش زمان صدور مجوز نشر کتاب 378/30 2 24 2 زمان برگزاری نمایشگاه کتاب 378/32 1 17 3 زمان چاپ مجدد و عرضة کتاب 269/30 3 25 فرضیة 9: رتبة ابعاد فناوری متغیرهای مربوط به فرضیة فناوری شامل: چاپ دیجیتال برای چاپ سفارشی، تأثیر چاپ دیجیتال بر کاهش هزینة تمامشده، تأثیر اینترنت بر آمیختة بازاریابی، تأثیر انتشار الکترونیکی بر دسترسی مخاطبان به کتاب و استفاده از فناوری الکترونیکی برای تولید، عرضه و فروش کتاب میباشد که از نظر پاسخدهندگان اولویت متغیرهای یادشده در این فرضیه و کل تحقیق به شرح زیر است: جدول 11."