چکیده:
جایگاه اهلبیت پیامبر و امامان معصوم به ویژه بعد علمی و حجیت کلام آنان از موضوعاتی است که مورد توجه بزرگان اسلام بوده است. این مقاله با استناد به دو منبع مهم قرآن و حدیث (آیه تطهیر و حدیث ثقلین) با نگاهی تحلیلی و توصیفی (با استفاده از منابع اصلی) در مقام اثبات این فرضیه برآمده که: کلام و سخن اهل بیت همچون کلام پیامبر نسبت به مسلمانان حجت و تکلیفآور است. نویسنده در استدلال به آیه تطهیر، این را یک امر تکوینی می داند که قطعا تخلف مراد از اراده خداوند محال است و در مورد استناد به حدیث ثقلین، جداناپذیری قرآن و عترت را، نتیجه محتوای این حدیث می داند.
The status of the Household of the Prophet (S.A.W.) and the Infallible Imams (A.S.)، especially the scholarly dimension of their sayings is among the issues of interest to the dignitaries of Islam. With reference to the two significant Qur’ânic and ḥadîth sources (the verse of taṭhîr and the ḥadîth of thaqalayn )، this article undertakes to prove with an analytical and descriptive perspective (using the original sources) the hypothesis that the words and speeches of the Ahl al-Bayt (A.S.) like that of the Prophet (S.A.W.) are authoritative and obligatory for the Muslims. In referring to the verse of taṭhîr as evidence، the writer states that it is impossible for the object of will (murâd ) to violate the will of Allah; as for ḥadîth of thaqalayn ، he regards the inseparability of the Qur’ân and ‘itrat (the progeny of the Prophet – S.A.W.) as the outcome of this ḥadîth .
خلاصه ماشینی:
حجیت، احادیث اهلبیت، آیه تطهیر، حدیث ثقلین برای حجیت روایات و احادیث اهلبیت: و مرجعیت دینی و حجیت سنت آنان دلایلی اقامه شده است؛ از جمله: الف) آیه تطهیر یا عصمت اهلبیت: )انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا( (احزاب/ 33)، جز این نیست که خداوند میخواهد هرگونه پلیدی و گناه را از (خصوص) شما خاندان پیامبر بزداید و شما را کاملا پاک و منزه گرداند.
همچنین شماره 2664 تا 2667؛ روایت واثلة الأسقع، شماره 70- 2669؛ و روایت انس بن مالک، شماره 2671؛ روایت ابوالحمراء، شماره 2672؛ و روایت ابوسعید خدری، شماره 2673 که میگوید: قال رسولالله9: «نزلت هذه الآیة فی وفی علی2، وحسن2، و حسین2 و فاطمة رضی الله عنها )انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا(؛ رسول خدا فرمود: این آیه تطهیر درباره من و علی و فاطمه و حسن و حسین فرود آمده است.
». پیامبر خدا فرمود: این آیة تطهیر درباره این پنج تن نازل شده است (و نیز بنگرید به: واحدی، أسباب نزول القرآن، ذیل آیه تطهیر).
همچنین روایت عایشه، شماره 21728؛ روایت انس بن مالک، شماره 21729؛ روایت ام سلمه، شماره 21730؛ روایت ابوالحمراء، شماره 21731؛ روایت واثلة بن الأسقع، شماره 21732؛ روایت ابوهریره از ام سلمه، شماره 21733؛ شماره 21734، روایت ابوسعید خدری از ام سلمه که این آیه تطهیر درباره خمسه طیبه نازل شده میگوید: قلت: «یا رسول الله ألست من أهل البیت؟ قال: «إنک إلی خیر، أنت من أزواج النبی9»؛ عرض کردم: ای رسول خدا آیا من جزء اهلبیت نیستم؟ پیامبر9 فرمود: تو زن نیک و عاقبت به خیری هستی و از همسران پیامبر9 میباشی.