چکیده:
امروزه دانشگاه ها علاوه بر پژوهش و آموزش، به ایفای نقش در جهت ماموریت جدید مشارکت در توسعه اقتصادی جامعه نیز می پردازند؛ به عبارت دیگر، امروزه تجاریسازی دانش به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است.این در حالی است که هنوز دانشگاه های ایران نتوانستهاند به طور مطلوب دانش خود را تجاری نمایند. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش کیو موانع تجاریسازی دانش شناسایی شود و سپس با استفاده از تحلیل عاملی کیو، ذهنیت های مختلف افراد نسبت به این موضوع مورد تحلیل قرار گیرد. روش کیو ترکیبی از دو روش کیفی و کمی میباشد و همچنین رویکردی است که در آن ذهنیت های مختلف افراد نسبت به یک موضوع شناسایی می گردد. در این تحقیق پس از بررسی ادبیات تحقیق و انجام ده مصاحبه با خبرگان آگاه در این حوزه، حدود 41 مانع شناسایی گردید و توسط مشارکت کنندگان اولویت بندی شد. در نهایت، بر اساس یافته ها و نتایج تحلیل عاملی کیو، ذهنیت مشارکت کنندگان به 3 عامل یا گروه دسته بندی شد؛ به عبارت دیگر، نتایج حاصل از تحقیق نشان داد سه دیدگاه مختلف یا الگوی ذهنی نسبت به موانع تجاریسازی دانش در میان خبرگان آگاه وجود دارد.
These days knowledge commercialization has become an undeniable necessity. Despite this، Iranian universities have not yet been able to commercialize their knowledge favorably. This study aims to identify the barriers to knowledge commercialization in University of Tehran by using Q-methodology and Q factor analysis. Typically، Q- Method is considered as mix of quantitative and qualitative methods and it is an approach in which various thinking patterns can be revealed. In the present paper، after studying the literature and doing in-depth interviews with ten elites in researchers، 41 statements were identified. In the next step، 41 identified barriers were prioritized by interviewees. Finally، Q factor analysis identified three subjective patterns using SPSS software.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش کیو موانع تجاریسازی دانش شناسایی شود و سپس با استفاده از تحلیل عاملی کیو،ذهنیتهایمختلف افراد نسبت به این موضوع مورد تحلیل قرار گیرد.
با توجه به اینکه هریک از تعاریف مطرح شده جنبههایگوناگونی از مفهوم تجاریسازی را مورد توجه قرار میدهد،از اینرو اهم تعاریف مطرح شده در این زمینه،در قالبجدول 1 مطرح میشود و براساس استنتاج صورت پذیرفته ازمرور و تحلیل تعاریف موجود در آن،تعریفی از تجاریسازیدانش که مناسب با فضایت علوم انسانی باشد،توسط محققبدین شرح استنتاج گردید:"تجاریسازی دانش هرفعالیتاعضای هیات علمی میباشد که منجر به خلق محصولات وخدمات دانشی شود که بتواند در توسعه اقتصادی و اجتماعیجامعه به صورت مستقیم و غیر مستقیم موثر باشد".
با بررسی پیشینه پژوهش،محققان برخود لازم دانستند بهمنظور افزایش غنای تحقیق نه تنها،از آمیختهای از روش کمیو کیفی استفاده کنند،بلکه با توجه به اینکه تجاریسازیدانش در ایران در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد،ذهنیتها و دیدگاههای حاکم در این حوزه را مورد بررسیخود قرار دهند،به همین دلیل از روش کیو که نسبت به سایرروشهای تحقیق از تبیینی جامعتر برخوردار بوده و نیازهایمطرح شده محقق را برآورده میسازد استفاده شده است.
B,alociN ]1[ fo noitazilaicremmoc eht dna segnahc lanoitutitsni seitisrevinu nailatI fo yduts a:egdelwonK cimedaca hcraeseR,''2002 ot 5691 neewteb seitivitca gnitnetap .
M,nosslraK ]5[ fo weivrevO nA;setatS detinU eht ni stluseR hcraeseR hsidewS,''refsnarT ygolonhceT cimedacA dna laredeF elbaliava,321.
R. S,iroonizahG ]61[ seigolonhcet hgih fo gnitekram & noitazilaicremmoc ecnerefnoC dn2,''narI ni ygolonhcetonaN:yduts esac ,ytisrevinU narheT,ygolonhceT fo tnemeganaM no ."