چکیده:
اگر چه یافته های بشری در ارتقاء کیفیت زندگی و توسعه سطح رفاه جامعه و توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش به سزایی ایفا می کند اما این یافته ها تا زمانی که جنبه کاربردی پیدا نکرده و به بازار عرضه نشوند یا در دسترس متقاضیان قرار نگیرند از اهمیت لازم برخوردار نبوده و نمی توانند هزینه های تحقیق را جبران کند. شواهد متعدد از سراسر دنیا حاکی از این است که هر چند تعداد کثیری از تحقیقات از نظر فنی موفق بوده اند، اما تنها درصد اندکی از آنها در زمینه تجاری سازی به موفقیت دست یافته اند که این امر نشان دهنده پیچیدگی فرآیند تجاری سازی است. در این راستا، شناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی این ایده ها و پیش بینی احتمال موفقیت آن ها می تواند مخترعین و نوآوران را در تجاری سازی یاری رساند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر تجاری سازی اقدامات نوآورانه و پیش بینی موفقیت آن ها در استان یزد انجام گرفته است. در این راستا، ابتدا متغیرهای موثر برتجاری سازی اختراعات و ابتکارات شناسایی شده و سپس بهترین مدل شبکه عصبی مصنوعی برای پیش بینی احتمال موفقیت این اختراعات ارائه گردیده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که متغیرهای جمعیت شناختی، عوامل فردی- شخصی، فنی- فناورانه، بازار، مالی و اداری- قانونی بر موفقیت تجاری سازی تاثیرگذارند. همچنین در میان مدل های اجرا شده، مدل پرسپترون چندلایه (MLP) همراه باالگوریتم پس انتشار خطا (EBP) با 2 لایه پنهان با تابع محرک سیگموئید در لایه های پنهان و تابع محرک خطی در لایه خارجی هم در درصد جواب صحیح و هم در سایر معیارهای کارایی از وضعیت بهتری برخوردار است.
Numerous of evidence from around the world show a large number of studies was technically successful، but only a small percentage of these be commercialized. This reflects the complexity of the commercialization process. In this regard، the identification of factors forecasting the probability of successful commercialization of these ideas can help inventors and innovators in the commercialization. Accordingly، This study investigated factors contributing to successful commercialization of inventions in Yazd province، Iran. The variables affecting commercialization of inventions and innovations have been identified and the best Artificial Neural Networks (ANN) model for forecasting the probability of success of the inventions are presented. We used demographic، personal، technological، market، financial and administrative، and legal variables as contributing factors to commercialization. Also، the multilayered perceptron (MLP) with error back propagation (EBP) algorithm with two hidden layers with sigmoid Activation (transfer) function in the hidden layer and the linear in outer layer have the best result in performance measures.
خلاصه ماشینی:
"پیشبینی موفقیت تجاریسازی ایدههای نوآورانه با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی؛مطالعه موردی مخترعان و نوآوران استان یزد سید حبی اله میرغفوری{P1P}،زهرا صادقی آرانی{P2P}{P*P}،احمد جعفرنژاد{P3P} چکیده {IBاگرچه یافتههای بشری در ارتقاء کیفیت زندگی و توسعه سطح رفاه جامعه و توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش به سزایی ایفا میکند اما این یافتهها تا زمانی کهجنبه کاربردی پیدا نکرده و به بازار عرضه نشوند یا در دسترس متقاضیان قرار نگیرند از اهمیت لازم برخوردار نبوده و نمیتوانند هزینههای تحقیق را جبرانکند.
کمرنگ بودن مشارکت محققان در ایجاد ارتباط بازار ومحیط تولید؛ تجاری کردن فناوری،نیازمند توسعه و انتظار برایدریافت پول است و این فرایند دشوار در عین حالطولانی است؛ {P(1)- rehciD P} تجاریسازی مستلزم صرف وقت و زمان است و بههمین علت هم بیشتر نوآوران شرکتها و کارآفرینان،تحقیق کافی در بازار را انجام نمیدهند و به همیندلیل تنها یک ایده از 3000 ایده منجر به موفقیتمیشود؛ همچنین سون و مون{P1P}[2]برخی از دلایل مشکل بودنتجاریسازی فناوریهای جدید را مورد زیر میدانند: سیاستهای مالکیت فکری پیچیده و متناقض؛ بازارها به ندرت مشخص هستند و به ندرت نیازها وخواستههای خود را میشناسند؛ فناوری متغیر بوده و در دسترس نیست؛ نیاز به تعامل بین محققان و مجریان؛ فقدان انگیزه برای محققان؛ محققان،وظایف دیگری نیز دارند شرکتهای D&R به ندرت مدیریت تجاری دارند.
3-سؤالات پژوهش سؤالات پژوهش که این تحقیق در پی پاسخ به آنهاست بهصورت زیر مطرح میشود: چه عواملی برموفقیت اقدامات تجاری نوآورانهمخترعان و مبتکران استان یزد اثرگذار است؟ چه مدلیمیتواند برای پیشبینی موفقیت اقداماتتجاری نوآوری مخترعان و نوآوران استان یزد بااستفاده از شبکه عصبی مصنوعی مناسب باشد؟ در پاسخ به سؤال پژوهشی اول،18 فرضیه مطرح میشود کهدر 13 فرضیه آن تأثیر 13 متغیرهای جمعیت شناختی و در 5فرضیه دیگر تأثیر عوامل فردی-شخصی،فنی-فناورانه،بازار،مالی و اداری-قانونی و در برموفقیت تجاریسازی موردبررسی قرار میگیرد(جدول 1)."