چکیده:
هدف: حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و تنظیم هیجانی از مولفه های مهم روانشناختی دخیل در اختلال اضطراب اجتماعی اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مولفه های تنظیم هیجانی در دانشجویان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار انجام شده است.
روش: روش این پژوهش از نوع پس رویدادی (علی- مقایسه ای) است. نمونه پژوهش شامل 92 نفر (46 نفر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و 46 نفر بهنجار به عنوان گروه شاهد) بود. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های افکار اضطرابی ولز، تنظیم هیجانی گراس و جان و حساسیت اضطرابی ریس و پترسون استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغییری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی و بهنجار از لحاظ حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و ارزیابی مجدد تفاوت معناداری وجود دارد، بدین صورت که دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی، حساسیت اضطرابی و فرانگرانی بیشتری تجربه می کنند، اما ارزیابی مجدد در دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی در مقایسه با گروه کنترل کمتر است. همچنین از لحاظ فرونشانی بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و ارزیابی مجدد سازه هایی روانشناختی هستند که در شکل گیری اختلال اضطراب اجتماعی نقش بسزایی ایفا کرده و منجر به پایداری علائم این اختلال می شوند.
Anxiety sensitivity، meta-worry and emotion regulation are critical psychological components involved in social anxiety disorder. The present paper seeks to study anxiety sensitivity، meta-worry and components of emotion regulation in students with and without social anxiety disorder.
This paper presents the ex post facto research design (causal-comparative method). The sample included 92 patients (46 patients with social anxiety disorder and 46 normal people). Data was collected using Wells anxiety thoughts، Gross and John emotion regulation، and Reiss and Peterson anxiety sensitivity index. They were also analyzed through MANOVA.
The results showed that there were significant differences between groups of students with and without social anxiety disorder in anxiety sensitivity، meta-worry and reappraisal. In other words، students with social anxiety disorder experience more anxiety sensitivity and meta-worry and less reappraisal than the control group. Also، there was no significant difference between groups in terms of suppression.
The anxiety sensitivity، meta-worry and reappraisal are psychological structures which play a significant role in the development of social anxiety disorder and can lead to persistence of its symptoms.
خلاصه ماشینی:
"محققان در یک مطالعه irmf دریافتهاند که هر دو گروه افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و گروه کنترل قادر به استفاده از ارزیابی مجدد شناختی برای کاهش هیجان منفی هستند که نشاندهنده توانایی یکسان این دو گروه در این راهبرد تنظیم هیجانی است(گلدین،منبر،حکیمی،کانلی{o2o}،و گراس،2009).
همچنین این نتیجه تقریبا در راستای نتایج پژوهش کمپل و همکاران(2005؛به نقل از آمستر،2008)و جاکوبز و همکاران(2008)بود،کمپل و همکاران(2005؛به نقل از آمستر،2008)نشان دادند که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی توانایی کمتری در پذیرش هیجانات خود نسبت به افراد گروه کنترل دارند و جاکوبز و همکاران(2008)دریافتند که درک هیجانی بالا،استفاده مناسب از هیجانات و تجربه هیجانی مثبت ارتباط منفی معنادار با شدت اضطراب اجتماعی در افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی دارند.
ازاینرو افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی باور به اجتناب از موقعیتهای اجتماعی داشته و در این موقعیتها کمتر از ارزیابی مجدد شناختی استفاده میکنند،زیرا آنها فقدان کنترل درونی بر روی پاسخهای هیجانی خود را هنگام مواجه شدن با موقعیتهای اجتماعی،پیشبینی میکنند(به نقل از هافمن،2005).
در مجموع نتایج پژوهش حاضر بیانگر اینست که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی نسبت به افراد بهنجار،حساسیت اضطرابی و فرانگرانی بیشتری را تجربه میکنند و در مقابل از ارزیابی مجدد به عنوان یک راهبرد هیجانی مثبت و سازنده کمتر استفاده میکنند،بنابراین پیشنهاد میشود در برنامهریزیها و پژوهشهای مربوط به کاهش اضطراب اجتماعی در دانشجویان به چگونگی و فرایند تأثیر این سه مؤلفه روانشناختی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان توجه ویژهای مبذول گردد.
noitalupop tnecseloda na ni ytivitisnes yteixna dna ,ytivitcaer lacigoloisyhp ,aibohp laicos gnoma pihsnoitaler ehT ."