چکیده:
زیربنای همه یادگیری ها، زبان آموزی و کسب مهارت خواندن است. تسلط به سواد خواندن، چه از راه گفتن و شنیدن و چه از طریق خواندن و نوشتن، با به کار بردن نشانه ها و علایم زبان صورت می گیرد. پایه و اساس این مهارت ها در همان دوران کودکی و در نخستین کنش های رمزی و کلامی شکل می گیرد. یکی از حیطههایی که در کودکان ناشنوا به طور قابل ملاحظهای دچار مشکل میشود، خواندن و نوشتن است،زیرا بین توانایی خواندن و درک مطلب و میزان افت شنوایی ارتباط مستقیمی وجود دارد.در این مقاله به بررسی الگوهای خواندن و علل مرتبط با مشکلات درک خواندن ناشنوایان پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به الگوی زبانی خواندن (شکل 2) به دلیل مشکل ناشنوایان در مرحله پایه یعنی پردازش شنیداری و به تبع آن ایجاد نقص در مراحل بعدی خصوصا آگاهی واج شناختی (هاریس44 و بیچ45، 1998) و از آنجائی که درک خواندن نیازمند به دو مولفه آشنایی با زبان و شناخت ارتباط بین شکل گفتاری و نوشتاری زبان است (راشل46 و می بری47، 2001) و به علت مشکل کودکان در هر دو زمینه، درک خواندن به خصوص در کودکان ناشنوای پیش از سن زبان آموزی به طور قابل ملاحظه ای ضعیف تر از کودکان عادی میباشد (کلی48، 2002؛ میلر49، 2006؛ اسپورر50، 2009).
این گونه مطالعات میتواند تصمیمگیرندگان آموزشی را از ابزارهای شناختی مبتنی بر دادههای پژوهشی برای تصمیمگیری و تصمیمسازی برخوردار سازد و روشن میشود که از میان دهها عامل درونی و بیرونی موثر در کیفیت نظام آموزشی، کدام یک نقش تعیین کننده و کدام یک نقش جانبی و فرعی دارد و یا کدام به منزله مشکل اصلی در فرایند یاددهی، یادگیری نظامهای آموزشی است (کریمی، 1387) و با توجه به اینکه سواد خواندن یکی از مهمترین توانایی اکتسابی دانشآموزان در مدرسه است و نقش زیادی در رشد فردی و شخصیتی و نیز شرکت افراد در جامعه دارد و نیز از آنجایی که برای افراد شنوا و ناشنوا کتب درسی یکسانی تدریس میشود و با توجه به هزینههای هنگفتی که صرف آموزش و توانبخشی کودکان ناشنوا میگردد، لزوم ارزیابی آن و شناخت نقاط قوت و ضعف دانشآموزان بخصوص ناشنوایان ضروری است و از طریق آن میتوان برای اصلاح روشهای آموزشی و یا محتوای کتابهای درسی تلاش کرد.
Implicit phonological Awareness and Early Reading Development in Prelingually Deaf Children."