چکیده:
زمینه و هدف: انسان ها دارای سطوح متعددی از نیازها هستند که هر کدام از این سطوح، نیازمند واکنش یا سبک خاص خود می باشند، از همین رو ضروری است که مدیریت، قبل از هر چیز، نیاز های کارکنان و اهمیت و اولویت این نیازها را از دیدگاه آن ها شناسایی نماید، تا بتواند با ارضای به موقع در بازدهی آن ها موثر باشد. در اهمیت این پژوهش همین بس که با شناخت سطح و اولویت نیاز اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی، مدیران دانشگاه می توانند در سیاست ها و خط مشی های مدیریتی برای اثربخش کردن فعالیت و نقش اعضای هیئت علمی از آن بهره گیری نمایند. بر این اساس پژوهش حاضر، با هدف تعیین شناخت سطوح نیاز های اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی بر مبنای تئوری سلسله مراتب نیاز های مازلو، انجام شده است. روش: این پژوهش از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. برای جمع آوری داده ها از از پرسشنامه 60 سوالی استفاده شده که توسط 165 نفر از اعضای هیئت علمی تکمیل شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از نرم افزار spss استفاده شده است. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که نیاز های اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی با تئوری سلسله مراتب مازلو مطابقت نداشته؛ زیرا اعضاء نیازهایشان را به ترتیب: 1-خودشکوفایی 2-اجتماعی 3-احترام 4-فیزیولوژیکی و 5-ایمنی اعلام داشته اند. بین نیاز های پنجگانه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی با سن و جنسیت آن ها رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین نیاز های پنجگانه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی با میزان تحصیلات، سال های خدمتی و نوع عضویت آن ها رابطه معناداری وجود دارد و فرضیه ها تایید شده است. از طرفی بین نیاز های اولیه و ثانویه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی و شناخت سطح نیازهای اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی سرهنگ موسی امیری1 تاریخ دریافت:1389/05/13 تاریخ اصلام:1391/01/15 تاریخ پذیرش:1391/03/19 چکیده {IBزمینه و هدف:انسانها دارای سطوح متعددی از نیازها هستند که هرکدام از این سطوح،نیازمند واکنش یا سبک خاص خود میباشند،از همینرو ضروری است که مدیریت،قبل از هرچیز،نیازهای کارکنان و اهمیت و اولویت این نیازها را از دیدگاه آنها شناسایی نماید،تا بتواند با ارضای به موقع در بازدهی آنها مؤثر باشد.
همچنین بین نیازهای پنجگانه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی با میزان تحصیلات،سالهای خدمتی و نوع عضویت آنها رابطه معناداری وجود دارد و فرضیههای تأیید شده است.
با توجه به اینکه افراد دارای سطوح متعددی از نیازها میباشند و هرکدام از این سطوح، نیازمند واکنش و یا سبک مدیریتی خاص خود میباشند،ضروری است که مدیریت قبل از هر چیز،نیازهای کارکنان و اهمیت و اولویت این نیازها را از دیدگاه آنها شناسایی نماید،زیرا این عدم شناخت و به تبع آن عدم ارضای به موقع نیازهای کارکنان در سازمان به صورت بهرهوری کم جلوهگر میشود،چون کارکرد کارکنان ارتباط تنگاتنگی با میزان رضایت آنان دارد.
در فرضیه«رابطه بین نیازهای استادان با سن آنها»بر این مبنا برای ارضای نیاز ایمنی استادان جوان باید با ایجاد امنیت شغلی و وضع قوانین حمایتی،افزایش مزایای شغلی و نیز وضع اطمینان بخش مقررات خدمات رفاهی و درمانی اقدام نمود و ابهام در وضعیت خدمتی برطرف گردد و در مقررات استخدامی نیروی انتظامی جایگاه افراد ماه 25 و یا اعضای هیئت علمی پررنگ شود."